Kurs i psykisk førstehjelp for unge 12. – 13. februar 2024 (FULLTEGNET)

Publisert/Oppdatert

Et av våre mest populære kurs gjennom tidene er tilbake!

Mer om danning og folkehøgskolens oppdrag

Publisert/Oppdatert

Orker vi å høre mer om danning?  På denne lederplassen skal vi i alle fall gjøre vårt for å holde refleksjonsnivået rundt dette begrepet levende. Og vi trenger mer enn teoretiske refleksjoner – vi trenger praksis og gjennomføringskraft. Vi må sette oss mål, øve og utføre – det er her vi kan snakke om hva kvalitet er i folkehøgskolen. Vi må rett og slett ikke glemme danningsoppdraget.

Oppdatert årshjul og sosiale medier ressurser

Publisert/Oppdatert

Nu har årshjulet som skolene kan bruke til å planlegge neste års kommunikasjon, blitt oppdatert. Det har også sosiale medie-ressursene.

Millioner til Sjunkhatten-prosjektet

Publisert

Fylkesrådet bevilger 4,5 millioner kroner til Fauna KF for å fullføre prosjektutviklingen for Sjunkhatten folkehøgskole. – Fylkesrådet ønsker med denne bevilgningen å hjelpe Sjunkhatten over forprosjektfasen slik at det er mulig å få statlig finansiering, sier fylkesrådsleder Elin Dahlseng Eide.

Lofoten: Opplever motvind for fotolinjene

Publisert/Oppdatert

Fotograf og fotolærer Peder Pedersen kom til Lofoten folkehøgskole i 1999. Han kom fra lærerstilling ved Hadsel folkehøgskole på Stokmarknes som ble nedlagt, og tok med seg alt fotoutstyr over til Lofoten hvor de startet opp fotolinje.

Ny bok og folkehøgskolejubileum i Austre Moland – Arendal

Publisert/Oppdatert

Folkehøgskoleforbundet var til stede i Austre Moland kirke da 150-års jubileet for folkehøgskolen som ble startet av Ivar Fløistad og Viggo Ullmann på Skjulestad ved Arendal ble markert 1. oktober.

Hvilke rettigheter har organiserte arbeidstakere?

Publisert/Oppdatert

Norge har tradisjonelt hatt høy organisasjonsgrad. Vi har organisasjonsfrihet, og det er derfor fritt å velge hvorvidt man ønsker å være organisert, eller ikke. Hva har man egentlig krav på hvis man velger å organisere seg, som uorganiserte går glipp av? I denne artikkelen skal vi gå gjennom noen av de viktigste rettighetene organiserte arbeidstakere har.

Minneord Lars Sigve Meling

Publisert/Oppdatert

Lars Sigve Meling døydde 4. september i år etter kort tids sjukdom, 75 år gamal.   Ein bauta i norsk frilynt folkehøgskole er borte. Lars Sigve var pensjonist, men likevel til det siste, aktivt tilstades i mange samanhengar der folkehøgskolefolk møtast.

Minneord om Harry Wiig Andersen

Publisert

Det var en vemodig og trist melding å få at Harry Wiig Andersen hadde gått bort 8. oktober - 88 år gammel.  Minnene om Harry er mange, samarbeidet med ham blir husket med en salig (ordet passer godt!) blanding av alvor, munterhet og grundig saklighet.

Jon Krognes:

Publisert/Oppdatert

Mine perspektiver på danning…