Best i alt – hele tiden

Publisert/Oppdatert

«Generasjon perfekt» sliter. Tenåringene, «YouTube-generasjonen», sender ut nødmeldinger om prestasjonskrav de ikke makter å leve opp til. Veldig mange av det som skulle vært sunne og velfungerende ungdommer sliter med søvn, angst og depresjoner. Noen blir skolevegrere. Av Annelise Fjeld Knutsen

Den nye Folkehøgskolekatalogen er klar

Publisert/Oppdatert

Folkehøgskolekatalogen 2018/19 er nå klar på nett. Her finner du alle de 77 norske folkehøgskolene og en svensk. Skolene presenteres og du kan studere det store fagtilbudet. Du finner også spennende magasinstoff og faktasider. Hva er nytt i år? Katalogen sendes ut fra trykkeriet 15. november - på papir!

Høyre og folkehøgskolen

Publisert

I Trønder-Avisa 23. oktober forsøker Elin Agdestein (Stortingsrepresentant for Nord-Trøndelag Høyre) å tilbakevise at regjeringa Solberg vil gjennomføre kutt i statsbudsjettet som rammer folkehøgskolene med ca. 45 millioner kroner.

Hva er poenget med folkehøgskole?

Publisert

Det er et ordskifte om kortkurs i kjølvannet av regjeringens offensiv mot korte kurs i folkehøgskolen. Rektor Tore Haltli ved Sund folkehøgskole er på ballen.

Invitasjon til dagskurs for vaktmestre/driftsansvarlige på folkehøgskoler

Publisert/Oppdatert

Vaktmestre/driftsansvarlige i folkehøgskolen har ikke mange arenaer å møtes på seg imellom for å utvikle sin egen praksis videre. Det gjør vi nå noe med. Du inviteres herved til dagskurs for vaktmestre/driftsansvarlige i folkehøgskolen. Kurset blir på Best Western Karl Johan Hotell, Karl Johansgate 33 i Oslo, torsdag 16. november fra kl. 09:00 til kl. 16:00.

Ny internasjonal sekretær

Publisert/Oppdatert

Judith Klein (41) er tilsatt i halv stilling som internasjonal sekretær i Folkehøgskolerådet. Hun har 20 års erfaring med globale miljø- og utviklingsspørsmål fra utviklingsbransjen, samt lærer på ungdomsskole, videregående og barneskole. Nå kommer hun fra RORG-samarbeidet. Brita Phuthi går ut i svangerskapspermisjon.

Dramatisk kutt for folkehøgskolene

Publisert

Regjeringens forslag til Statsbudsjett for 2018 innebærer kutt på 45 millioner. - Vi er svært skuffet over forslaget Regjeringen legger frem i dag, sier Odd Arild Netland, daglig leder i Folkehøgskolerådet. – Kuttet vil få store konsekvenser for enkeltskoler og elever, og rammer usolidarisk i en tid der folkehøgskolene har rekordmange elever, sier Netland.

Musikk og sang skvises ut

Publisert

Nå har sang blitt så lite viktig at ordet er fjernet fra skolens overordnede læreplan. Det er borte. Først ble musikk fjernet som obligatorisk fag i utdanningen av pedagoger til skole og barnehage (du vet vel at man kan være ferdig utdannet lærer og ikke ha hatt en eneste time med musikk? Og at det ikke fins i barnehagelærerutdanningen mer, kun forkledt under faget KKK, som står for kunst, kultur og kreativitet. Der kan hver institusjon putte hva de vil.

Ta ferie fra mobilen

Publisert/Oppdatert

Det er rådet fra Benedicte Steinbakk som har skrevet denne kronikken som du kan lese på NRK ytring. Hun gikk på Sund folkehøgskole i fjor. Denne høsten er hun tilbake på Inderøya som stipendiat. Kronikken ble tatt videre til radioprogrammet Ytring.

Stadige navneendriner i norsk folkehøgskole

Publisert/Oppdatert

Er løpet kjørt for Høgtun, Toneheim, Solbakken og Fredly ? Svaret er både ja og nei. Det har vært mange navneendringer i norsk folkehøgskole de siste årene, og de går i én retning.