Kjempesøkning til folkehøgskolene fortsetter

Publisert/Oppdatert

Interessen for å søke folkehøgskole ser stadig ut til å være glødende. Pr 1. februar var det kommet inn 10.480 søknader mot 10.123 på samme tidspunkt i 2017. Det er en økning på 3,53 prosent.

Tidsskriftet – Nordic Studies in Education, nr. 2 2017 med spesialutgave – Nordic folk high schools.

Publisert/Oppdatert

Nordic studies in Education er et nordisk forskningstidsskrift med en utgivelsesfrekvens på fire nummer pr år, og som utgis på Universitetsforlaget. Siste nummer av tidsskriftet er viet forskning om folkehøyskolen i Norden, et område som, i følge prosjekt-redaktørene, Johan Løvgren og Henrik Nordvall, i alt for liten grad har vært gjenstand for utforsking fram til nå.

Selvevalueringskonferansen 2018 med vekt på psykisk helse og forholdet mellom verdigrunnlag og praksis

Publisert

Folkehøgskoleforbundet i samarbeid med Noregs Kristelege Folkehøgskolelag inviterer til erfaringsutveksling og faglig påfyll, den 16. februar 2018. Dette er et møtested for dere som har ansvar for skolens selvevalueringsarbeid. Vår intensjon er at dere får møte representanter fra andre skoler som arbeider med det samme tema som dere gjør og får relevant faglig påfyll.

Rektormøtet: Forslag om å innføre CO2-kalkulator for flyreiser

Publisert/Oppdatert

Det var satt av rikelig tid til programposten; Folkehøgskolens utfordringer og muligheter i en bærekraftig verden under rektormøtet på Olavsgaard nord for Oslo. Torkjel Solem oppfordret skolene til å stå sammen og innføre en CO2-kalkulator under studieturer på folkehogskole.no.

Folkehøgskoleforbundet: Ønsker fortsatt mulighet for kurs av ulik lengde

Publisert/Oppdatert

Den utvidede Solbergregjeringen følger opp budsjettforliket fra i fjor når det i regjeringserklæringen står at regjeringen vil gå i dialog med folkehøgskolene med sikte på å finne en modell for å fase ut kortkurs i tråd med budsjettavtalen for 2018. Samme sted heter det også at regjeringen vil tilpasse folkehøyskoletilbudet til studentenes valg slik at tilbud med lave søkertall fases ut og nye tilbud kommer til.

Seniorlaget og Jæren folkehøgskule inviterer til Seniortreff 2018

Publisert

I uke 24, nærmere bestemt fra 11. til 15. juni, inviterer Seniorlaget i samarbeid med Jæren folkehøgskule, til Seniortreff 2018.

Landsmøtet i FHF oppfordrer folkehøgskolene til å etablere utviklingsmål og klimaplan

Publisert/Oppdatert

Landsmøtet i Folkehøgskoleforbundet (FHF) vedtok i sommer en uttalelse om etablering av utviklingsmål og klimaplaner ved norske folkehøgskoler (se under). Med henvisning til siste avsnittet er FHF i dialog med de øvrige organisasjonene om aktuelle programpost under kommende rektormøte.

Rektor som medlem – e-brosjyre

Publisert

Rektorutvalget har sammen med sekretariatet, utarbeidet en brosjyre om rektor som medlem. Brosjyren ble introdusert og delt ut under Lederforum på Gardermoen i år.

Bærekraftig reiselykke – bli med på årets internasjonale seminar

Publisert/Oppdatert

Internasjonalt utvalg inviterer til internasjonalt seminar 7. og 8. desember i Oslo. Vi kommer til å legge til rette for erfaringsdeling og diskusjoner rundt Globalvettreglene i praksis og studiereisen. Vi vil også feire at IU er 35 år, med et historisk tilbakeblikk. Hva har det internasjonale arbeidet hatt å si for Folkehøgskolene?

Nytt magasin i ny drakt

Publisert/Oppdatert

Nytt nummer av magasinet Folkehøgskolen Da presenterer vi Folkehøgskolen i ny drakt - med ny design. I det 52 siders store nummeret kan du lese om: Da folkehøgskolen sa nei til kutt, du møter Jon-Roar Bjørkvold med "Det musiske menneske", vi presenteres for dialogmetoden som Nansen Fredssenter bruker.