Ønsker dansk efterskole til Norge

Publisert/Oppdatert

Geografisk sett er vi like tett på Sverige som Danmark, men kulturelt er det Danmark som er broderlandet. Å være barn i Norge og Danmark gir en ganske lik oppvekst, men på et viktig punkt er det en tydelig forskjell: I overgangen fra ungdomsskolen til videregående. Det er de færreste som har barn i ungdomsskolealder som hører dem si at de bare elsker skolen. Etter ti år i grunnskolen er de fleste ungdommer klare for en forandring.

Økonomikonferanse for folkehøgskolene i april

Publisert/Oppdatert

Folkehøgskolerådet inviterer til folkehøgskolenes økonomikonferanse 18.-20. april 2018 på Sanner Hotell på Gran i Hadeland. På konferansen vil en rekke aktuelle økonomiske og administrative anliggender tas opp.

Elevrekruttering i Norge og Danmark sammenfallende

Publisert

Det er har vært en nedgang i kortkurs-deltakelsen på norske og danske folkehøgskoler de siste ti årene – omregnet til antall årselever. Deltakelsen på lange kurs har i samme tidsrom hatt en sterk økning i begge land.

Utlysning av PU-midler til frilynte folkehøgskoler 2018

Publisert/Oppdatert

Folkehøgskoleforbundet lyser ut midler til pedagogiske utviklingsarbeid for skoleåret 2018-19. Frist for søknad er 15.03.2017.

Magasinet Folkehøgskolen nr 2 2018

Publisert/Oppdatert

Nytt nummer av magasinet Folkehøgskolen er ute. Vi var på rektormøtet hvor reiser i folkehøgskolen og kortkurs ble diskutert. Bærekraftsprosjektet, oppsummering og veien videre. Vi møter musikeren Solfrid Molland - som synger for livet. Og følger sekretær i Folkehøgskolerådet, Odd Arild Netland, ut porten etter 22 års kamp for skoleslaget. Dette og mye mer i det 56 siders fyldige bladet.

Nytt kull i Verdibasert endringsledelse for folkehøgskolen starter i juni

Publisert

Deltakerne på første kull av lederutdanningen for folkehøgskolene er svært fornøyde med studiet (se noen av uttalelsene fra deltakere lenger nede i teksten). Folkehøgskoleforbundet har sammen med Noregs Kristelege Folkehøgskolelag, Høgskolen i Sørøst-Norge (HSN) og NLA Høgskolen (NLA) utarbeidet en lederutdanning for ansatte i folkehøgskolen. Første kull er nettopp avsluttet. Nå er det klart for påmelding til neste kull.

Svært gode søknadstall

Publisert/Oppdatert

Antall søknader pr 1. februar var over 4 prosent høyere enn på samme tid i fjor. Det på tross av svært gode søknadstall i fjor. Overraskende mange søkte rett over midnatt 1. februar.

Kortkursgruppe nedsatt

Publisert

Informasjonskontorene vil satse mer på informasjon om kortkursene i tiden framover. Vi opplever at mange kjenner dårlig til dette viktige tilbudet og vi ser også at kortkursene er under et stadig press fra myndighetene.

Utlysing av midler fra Solidaritetsfondet

Publisert/Oppdatert

Det vil i år deles ut inntil totalt NOK 120.000 fra Solidaritetsfondet til FHF. Styret har ikke gitt utfyllende prioriteringer knyttet til årets utlysning. Søknadsfrist 10. februar 2018.

Samstemte rektorer for lokale bærekraftsplaner

Publisert

Under det nylig avholdte rektormøte på Olavsgaard ble det uttrykt enighet om å utvikle lokale bærekraftsplaner på hver enkelt skole. Dette viser at Folkehøgskolene tar sitt samfunnsoppdrag på alvor i det grønne skiftet, og drar i samme retning som FNs bærekraftsmål. Fra et utenfra perspektiv kunne det virke som stemningen for å kunne komme til enighet rundt noe, var overmoden.