Forhandlingene om særavtale utsatt til september

Publisert

Forhandlingene om ny særavtale for lærerne skulle vært forhandlet før nyttår som var. Organisasjonene har imidlertid blitt enige om å utsette forhandlingene om ny særavtale for undervisningspersonale i folkehøgskolene til september. Avtalen vi har er nå forlenget og gjort gjeldende til forhandlingene eventuelt kommer til justerte avtaler.

Hold av dato til Informasjonskonferansen!

Publisert/Oppdatert

Årets informasjonskonferanse blir 12. til 14. september på Lillestrøm.

Nytt nummer av magasinet Folkehøgskolen

Publisert/Oppdatert

Nytt nummer av magasinet Folkehøgskolen. Sund folkehøgskole feirer 150 år, den er Norges eldste i drift, og er fremdeles er sprell levende. I portrettet møter du generalsekretæren i Folkehøgskoleforbundet, den røde diplomat, Knut Simble. I serien Pedagogisk hverdag ser vi hvordan Hiphop-linja ved Follo folkehøgskole blir drevet. Det er teaterstoff. På Romerike radbrekker de klassikerne - noen ganger. Dette og mye mer i det 52-sider store magasinet. God lesning!

Engasjementet til Anders Hals skaper debatt

Publisert

Er det riktig av folkehøgskolelærer Anders Hals å signere en artikkel som forfekter et politisk standpunkt med «Anders Hals, lærer på Sund folkehøgskole»? Er dette rolleblanding eller faglighet i folkehøgskolen? Det er ulike meninger om dette. Rektor Tore Haltli gir full støtte til Hals.

Velkommen til FOLKEHØGSKOLEUKA 2018

Publisert/Oppdatert

For andre gang har vi gleden av å ønske velkommen til FOLKEHØGSKOLEUKA. Med FOLKEHØGSKOLEUKA kombinerer vi våre mangeårige kurs for nye i folkehøgskolen med aktuelle kurs for de som har vært i folkehøgskolen en stund. Ved å legge en rekke kurs samtidig i andre uke av august, kan flere møtes, for gjennom foredrag, samtaler, felles måltider, morgensamlinger, og sosialt samvær, få inspirasjon og faglig påfyll rett før oppstarten av nytt skoleår.

Skjeberg folkehøyskole med fredsprosjekt mot atomvåpen

Publisert/Oppdatert

Linjene Grafisk design og Filmproduksjon skal til Japan på linjetur. Et av stedene som skal besøkes er fredssentret i Hiroshima. I den forbindelse har alle elevene på skolen i fellesfag brettet 1000 papirtraner.

Miljøpartiet De Grønne bedriver selvskading i ACER-saken

Publisert/Oppdatert

Så er det avgjort, og Norge går logrende inn i ukjent farvann. Igjen. Og jeg melder meg ut av Miljøpartiet De Grønne (Mdg). Problemet denne gangen er at:

Erlaug om møteplasser i folkehøgskolen

Publisert/Oppdatert

Erlaug Benjaminsen, inspektør ved Lofoten folkehøgskole slår et slag for møteplasser i folkehøgskolen og spør: Vanskelig å få til lokallagsmøter? Landsmøtet – bruker vi det? Kurs for tillitsvalgte - møter vi opp der? Pedagogiske drøftingsdager - bruker vi de dagene?

Ny rektor til Møre folkehøgskule

Publisert

Einar Yngve Opsvik er tilsett som ny rektor ved Møre folkehøgskule. Han tek til i stillinga i august.

Fortsatt gode elevtall

Publisert/Oppdatert

Vi har nå fått inn de første elevtallene for neste skoleår. Det er akkurat like mange som har takket ja til en plass på en IF-skole som i fjor - og i fjor var det en framgang på 7 prosent fra året før. Det er dog store variasjoner fra skole til skole og fra landsdel til landsdel.