Folkehøgskolene på Arendalsuka

Publisert/Oppdatert

Folkehøgskoleforbundet i samarbeid med NKF deltar for sjette gang på Arendalsuka. 80.000 besøkende er ventet til den sjarmerende sørlandsbyen disse dagene.

Uka som tente en gnist

Publisert/Oppdatert

Folkehøgskoleuka er kommet for å bli, det kan vi slå fast etter at hele 120 deltakere var med på de ulike kursene som ble arrangert av Folkehøgskoleforbundet. Årets utgave var det tredje i rekken, og deltakelsen har økt år for år.

Dansens dannende potensial

Publisert/Oppdatert

Birgitte Kaufmann Olsen er dansepedagog og avdelingsleder på Trøndertun folkehøgskole. Hennes masteroppgave tar utgangspunkt i problemformuleringen: Hvordan kan dannelsesperspektivet i dans diskuteres gjennom å undersøke forstudium i dans på folkehøgskole?

Publisert

Har du planer om å studere ved en folkehøyskole i et annet nordisk land, kan det bli en dyr affære. I hvert fall slik reglene for støtte fungerer i dag, og det vil Nordisk råds utvalg for kunnskap og kultur endre med et nytt forslag. Nå foreslår de ekstra støtte for dem som søker skoleplass i et annet nordisk land.

Mange kommer til Folkehøgskoleuka i august!

Publisert/Oppdatert

Folkehøgskoleuka 2019 tilbyr hele 12 kurs 5.-8. august! Folkehøgskolefolk fra hele landet har meldt seg på, og uka er nå i ferd med å befeste sin posisjon som den viktigste møteplassen for oss i folkehøgskolen - både faglig og sosialt. Selv om mange allerede er påmeldt, holder vi og Ringerike folkehøgskole dørene åpne for enda flere.

Kurs i HMS, risikovurdering og ansvar

Publisert/Oppdatert

Under Folkehøgskoleuka 2019 vil vi tilby kurs for lærere som jobber med friluftsliv, der fokus vil være på HMS, risikohåndtering og ansvar.

Informasjonskonferansen 2019

Publisert/Oppdatert

IF og IKF ønsker velkommen til folkehøgskolenes felles informasjonskonferanse 11. september 2019 - 13. september 2019 på Thon hotell arena på Lillestrøm.

Nytt nummer av magasinet Folkehøgskolen

Publisert/Oppdatert

Landsmøtet i Folkehøgskoleforbundet valgte rektor ved Toten folkehøgskole, Live Hokstad (46) til ny leder. Øyvind Brandt takket for seg etter åtte år som leder, han går nå av med pensjon. Miljø og det grønne skiftet sto sentralt disse dagene på Skogn. I en uttalelse ber landsmøtet skolene om å kutte reisedestinasjoner i linjenavn og å redusere reiseaktivitetene til én studiereise med fly som transportmiddel per elev. Møt forfatteren Gunn Marit Nisja i portrettet - hennes siste roman handler om folkehøgskole, vennskap og livsvalg. Vi presenterer kokken Ketil Larsen på Elverum som er et oppkomme av energi. Denne skolen har også kjøpt filmfestivalen Movies on War, og ansatt en festivalsjef. Vi snakker film med Øystein Egge. Dette og mye mer i det 52-siders magasinet.

Ny folkehøgskoleforskning i Danmark

Publisert/Oppdatert

Folkehøgskoleforskning: Den 21. juni kan du overvære Rasmus Kolby Rahbek forsvare sin Ph.d.-avhandling om folkehøgskolen som pedagogisk sted. Forsvaret avholdes på Aarhus Universitet, og er åpent. De siste tre år har han arbejdet med sin avhandling: "Stedets pædagogik - en fortolkende beskrivelse af højskolepædagogik i et dannelsesperspektiv".

Vil ha kun én studietur med fly som transportmiddel

Publisert/Oppdatert

«Det går til helvete om ikke folkehøgskolene gjør noe» Dette var spissformuleringen til Ingvar Øydvin, hvor han støttet en framlagt uttalelse fra lokallaget ved Elverum folkehøgskole. Med Per Kielland i spissen la de fra et forslag til uttalelse fra landsmøtet. Det ble etterfulgt av et friskt ordskifte hvor det var klart at dette var i meste laget for mange i forsamlingen.