65 millioner til folkehøgskolene

Publisert/Oppdatert

I morges ble det offentlig at folkehøgskolene får 65 millioner kroner i ekstrabevilgning som følge av koronautbruddet. Midlene skal brukes til å sette skolene i stand til å redusere elevbetalingene. Pressemeldingen fra regjeringen: Stengingen av folkehøgskolene for å hindre spredning av koronaviruset gjør at skolene er i en vanskelig økonomisk situasjon. Regjeringen vil derfor gi en ekstrabevilgning på 65 millioner kroner i perioden de holder stengt.

Stadig god søkning til folkehøgskolene

Publisert/Oppdatert

Norske folkehøgskoler er stengt resten av skoleåret. Det er dramatiske tider for skoleslaget. Nå er det nettbasert undervisning som gjelder, noe som er langt unna det elevene så for seg ved skolestart. Midt i denne usikkerheten holder søkningen for neste skoleår seg på et høyt nivå.

Når ansatte i folkehøgskolen må sies opp

Publisert

Folkehøgskoleforbundet får stadig  henvendelser fra ansatte og ledere ved skolene med spørsmål om rettigheter og plikter i forbindelse med nedbemanning. Bakgrunnen for de fleste henvendelsene har vært generelt trangere økonomi, men også på grunn av sviktende søkning til enkelte linjer.

Fantastisk samarbeid på tvers av folkehøgskolene

Publisert/Oppdatert

Norske folkehøgskoler har virkelig vist hva kreativitet og samarbeid betyr i den vanskelige situasjonen som oppsto etter at folkehøgskolene måtte sende elevene hjem på grunn av Covid-19. Det deles gode løsninger på alt fra undervisning til morgensamlinger og romvask i både Facebookgrupper og på en egen side på dette nettstedet.

Tilitsvalgtordningen

Publisert

Innflytelse på egen arbeidssituasjon er av avgjørende betydning for trivsel, eierskap og fellesskapsfølelse. I relativt små organisasjoner med kort vei til ledelsen, er forventningen om en felles forståelse for arbeidets målsetning, både viktig og mulig å innfri. Det finnes selvsagt en arbeidsgiverside og en arbeidstakerside, men jeg vil hevde at de to partene i størstedelen av tiden kan møtes i et felles mulighetsrom på midten.

Magasinet Folkehøgskolen: Tema SANG

Publisert/Oppdatert

Da har vi landet nummer 2 - 2020 av magasinet Folkehøgskolen. Det har blitt et temanummer om sang. Vi setter lys på sangen i mange ulike fasetter. Sangen er truet i samfunnet, også i folkehøgskolen. Vi blir fattigere uten sang - er vårt postulat. Du møter Jon-Roar Bjørkvold i intervjuet, og lederen i Krafttak for sang - Jarle Flemvåg. Vi besøkte Romerike folkehøgskole og konserten deres med glimt fra filmhistorien - rett og slett et kor som leverer og imponerer. Vi kaster blikket til Danmark der allsangen blomstrer - og deres prosjekt Syng, spis og snakk. Dette og mye mer i det 52-siders bladet.

Folkehøgskolepedagogikk: Nytt studium ved Universitetet I Sørøst-Norge

Publisert/Oppdatert

Det er virkelig jubel i folkehøgskoleleiren når det nå startes opp et studie i Folkehøgskolepedagogikk ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN). Tre års hardt arbeid har gitt resultater.

Nytt tilbud: Folkehøgskolepedagogikk ved Universitetet i Sørøst-Norge

Publisert/Oppdatert

Folkehøgskole-organisasjonene i Norge har i mange år drømt om å kunne starte en egen lærerutdanning for folkehøgskoleansatte. De seneste årene har Folkehøgskoleforbundet (FHF) og Noregs Kristelege Folkehøgskolelag (NKF) arbeidet sammen med Universitetet i Sørøst-Norge for å få til en PPU (Praktisk Pedagogisk Utdanning) som er spesielt tilpasset folkehøgskolenes behov. Vi kan nå presentere et slikt tilbud som et 50 prosents studium over to år fra høsten 2020.

Korona-refleksjoner. Sånn var det!

Publisert

Den gangen da vi dansa sammen. Dansa oss svett og lo rett i ansiktet på hverandre når vi bomma i svingen. Og klemte hverandre og sa takk. Akkurat tidsnok til at nestemann, våt i panna han også, rakk å trekke deg med i den neste rocke-polsen eller hva det var. Mens jeg satte meg ned og kunne ikke være sikker på hva som var min pils, men det var ikke så nøye. Bare gode venner rundt bordet, og vi måtte prate høgt alle sammen. Lene oss over glassene og gestikulere med minst ei hand for å bli hørt i støyen.

Folkehøgskolene stenges

Publisert

Det er en særs krevende situasjon norsk folkehøgskole nå står i. Det er mange avgjørelser som skal tas på kort tid. Det er elever ute og hjemme, elever i karantene og elever som ikke umiddelbart har noe sted å reise.