Kjøkkenleder som ser elevene

Publisert

En planlagt tur til Bømlo i november måtte avlyses på grunn av korona-utbrudd på skolen i vest. Nå må vi nøye oss med en telefonsamtale med den erfarne kjøkkenlederen ved Bømlo folkehøgskule, Irene Dybsland (60).

Lønnsoppgjøret for skoler tilsluttet tariffområde Virke

Publisert/Oppdatert

Virke og organisasjonene har i hovedoppgjøret kommet til enighet om ny Landsoverenskomst for Utdanning for perioden 2020 – 2022. Totalrammen for oppgjøret følger frontfagene, og er på 1,7 %. I rammen inngår både overheng og glidning, derfor er de faktiske lønnstilleggene lavere enn 1,7 %.

Kortkurs: Regjeringen møter ønsker fra folkehøgskolen

Publisert

Etter flere år hvor kortkursene hadde vært under politisk press, vedtok Stortinget i juni 2019 at tilskudd til kortkrus skulle fases ut fra 01.01.2021. Forutsetningene den gang var at man ikke skulle få tilskudd til kortkurs etter denne datoen. Folkehøgskolerådet har kjempet mot dette.

Enighet i hovedtariffoppgjøret i Virke

Publisert/Oppdatert

Det er oppnådd enighet i hovedoppgjøret mellom Unio-organisasjonene og Virke for HUK-området (helse, utdanning og kultur). I forhandlingene er det revidert syv ulike overenskomster for Unio-organisasjonenes 6 200 medlemmer i Virke.

Blir støttespiller for Krafttak for sang

Publisert

Folkehøgskoleforbundet har inngått partneravtale med Krafttak for sang (KFS) og forplikter seg til å støtte KFS som initiativ og stiller seg til rådighet for samarbeid med organisasjonen som arbeider med å fronte sangen i det norske samfunnet. Norges kristelige folkehøgskulelag har inngått tilsvarende avtale. Faglig og administrativ leder i KFS, Jarle Flemvaag, ønsker folkehøgskolen velkommen som støttespiller - og sier: dere vil ha være en viktig aktør og en viktig stemme hos oss.

Anne Tingelstad Wøien tilsatt som daglig leder av Folkehøgskolerådet

Publisert

Styret i Folkehøgskolerådet har tilsatt Anne Tingelstad Wøien (55) som ny daglig leder i FHSR. Wøien har de siste to årene hatt stillingen som fagsjef for utdanning i hovedorganisasjonen Virke. Hun satt to perioder på Stortinget, fra 2009 - 2017, for Senterpartiet.

Styrekurs for elevrepresentanter

Publisert

Onsdag 25. november arrangerte Folkehøgskoleforbundet styrekurs for elevrepresentanter i folkehøgskolen. Det ble kjørt som webinar på Zoom med til sammen 26 deltakere fra både frilynte og kristelige skoler.

Morten Eikenes gjenvalgt som styreleder i IF

Publisert/Oppdatert

Morten Eikenes, rektor på Ringerike folkehøgskole, ble gjenvalgt for to nye år som styreleder for Informasjonskontoret for folkehøgskolen (IF) på deres årsmøte 17. november. I disse koronatider ble årsmøtet, som vanligvis holdes i forbindelse med frilynt folkehøgskoles lederforum i november, arrangert som nettkonferanse.

Song i folkehøgskulen, og ny songbok

Publisert/Oppdatert

Eg byrja å jobbe som lærar på Sogndal folkehøgskule i 1990. Som her på Romerike folkehøgskole starta dagen med allsong. Eg vart glad i det det frå første stund, og er det framleis. Songboka alle elevane fekk i 1990  var grønn og fin med tittelen Songbok for folkehøgskolen, utgitt av Norsk Folkehøgskolelag i 1982. Det var ei revidert utgåve av Olaus Alvestads «Norsk Songbok» som kom ut første gong i 1898.

Magasinet Folkehøgskolen, årets siste

Publisert/Oppdatert

Nå kan du møte mørke novemberkvelder sammen med årets siste utgave av magasinet Folkehøgskolen. Tidligere folkehøgskoleelev og forfatter, Eldrid Johansen, har skrevet en svært utfordrende roman om Metoo i folkehøgskolen, basert på virkelige historier. Stord folkehøgskule kom inn i reserfart fra sidelinjen, med godkjenning for 125 elever starter de opp høsten 2021. Vi presenterer funnene fra folkehøgskolenes klima- og miljørapporter for 2019, og du møter kunstnerskapet til den amerikanske kunstneren Josh Kline, som stiller spørsmål ved de teknologiske, økonomiske og biologiske endringene som påvirker mennesket og samfunnet i det 21. århundre. Dette og mye mer i det 52-siders magasinet.