Ny grønn utgave av Folkehøgskolen

Publisert/Oppdatert

Da er et grønt nummer på 56 sider sendt til trykkeriet. Her får dere en digital forsmak på magasinet – Folkehøgskolen nummer 2 2021. Dere finner «grønne» artikler - om grønn vekst, sirkulærøkonomi og grønn undervisning og pedagogikk.

Kurs: MENTORTILBUD for elever uten fullført VGO

Publisert/Oppdatert

All erfaring viser at uten fullført videregående opplæring vil ungdom stille svakere, både i jobbsammenheng og deltakelse i samfunnet ellers. Hvert år er det mellom 20-30 % av elevene på folkehøgskolen som ikke har fullført videregående opplæring (VGO). Folkehøgskolene er i en unik posisjon til å kunne hjelpe de som ønsker det, til avklaring og motivasjon for å fullføre VGO.

Velkommen til introduksjonskurs i Frirommets debattmodell

Publisert

Frirommet er navnet på et initiativ utviklet av de frie skoler i Danmark og nå frilynt folkehøgskole i Norge. Målet er å bedre den offentlige samtalen og skape trygge ytringsrom der det er rom for refleksjon rundt dilemma, tvil og mulige løsninger. Slik håper Frirommet å styrke unges selvtillit, engasjement og mot til å delta, og øke troen på at det nytter å være demokratisk aktive for et bedre og bærekraftig samfunn.

Folkehøgskolerådet må styrkes

Publisert

Allerede tilbake på åttitallet var det oppe til diskusjon at folkehøgskolerådet måtte styrkes. Den gang gikk rådsansvaret på rundgang mellom organisasjonene. Odd Arild Netland ble den første heltidsansatte i Folkehøgskolerådet, som sekretariat i 1996. Senere kom det en stilling som internasjonal sekretær i halv stilling i 2005.

ELEVMEDVIRKNING, SKOLEUTVIKLING OG DEN LIKEVERDIGE SAMTALEN

Publisert

«Fokusgruppene er kommet for å bli,» sier rektor Ingvild Tollehaug Jevne på Arbeiderbevegelsens folkehøgskole. «Det er spennende å redesigne evalueringen i folkehøgskolen og sette elevdemokrati og elevdeltagelse i fokus.»

Kamp om ledervervet i Folkehøgskoleforbundet

Publisert/Oppdatert

På landsmøtet i Sogndal fra 31. mai til 2. juni skal Folkehøgskoleforbundet velge ny leder. Live Hokstad gir seg etter to år i rollen. Valgnemda innstiller på to lederkandidater - det er Einar Opsvik (61), rektor ved Møre folkehøgskule, og Kristian Lund Silseth (60), rektor på Nordmøre folkehøgskule. Begge har lang fartstid i skoleslaget og har hatt ulike verv i Folkehøgskoleforbundet gjennom mange år. Vi har stilt dem noen spørsmål for å bli bedre kjent med hva de brenner for og vil bidra med inn i organisasjonen.

Studium i folkehøgskolepedagogikk

Publisert

Folkehøgskoleforbundet (FHF) og Noregs Kristelege Folkehøgskolelag (NKF) har nå gleden av å invitere til studie i folkehøgskolepedagogikk på Universitet i Sørøst-Norge (USN), utarbeidet i samarbeid mellom FHF, NKF og USN. Studiet er skreddersydd for deg som jobber i folkehøgskolen, og gir innsikt i folkehøgskolepedagogikk, og kan være første skritt på veien mot formell undervisningskompetanse.

Utstilling – Siri Skjerve: AS WE EVOLVE

Publisert/Oppdatert

Siri Skjerve (41) holder nå sin første separatutstilling, ved Møre & Romsdal kunstsenter. Siri har vært kunstlærer ved Ringebu og Nordmøre folkehøgskoler. Hun satt også fire år i styret i Folkehøgskoleforbundet – fra 2013 til 2017. De siste årene har hun undersøkt det konseptuelle potensialet i naturgarvet skinn som kunstnerisk materiale. Skinnene kommer i hovedsak fra Todalen, der Skjerve bor og jobber.

Debatt – Vitalisme: Tilsvar til Arild Mikkelsen

Publisert

I forrige nummer av Folkehøgskolen publiserte jeg første del av en artikkel om vitalisme og antroposofi,  og som får sin fortsettelse i neste nummer. (Nr. 2 – 2021)  En av dem som har skrevet et tilsvar til artikkelen er Arild Mikkelsen. Jeg vil først få takke Arild for tilsvaret, og særlig for inspirasjonen historieboken, Frihet til å lære fra 2014, har gitt meg. Under min gjennomlesning av sisteutkastet til bokmanuset hans - tror det var i 2013, oppsto inspirasjonen til mitt varige engasjement i vitalismetemaet.

Forsvarlig arbeidstidsordning i folkehøgskolen

Publisert

Arbeidsmiljøloven (AML) har som formål at arbeidstakere har en arbeidstid som ikke påfører dem unødvendig helsemessige og sosiale belastninger. For å sikre arbeidstakere nok hviletid og fritid, heter det at de skal ha minst 11 timers arbeidsfri i løpet av 24 timer, og en periode på minst 35 timers sammenhengende arbeidsfri i løpet av en uke.