Folkehøgskolerådet: Replikk i Aftenposten – til drag-diskusjonen

Publisert/Oppdatert

Anne Tingelstad Wøien, daglig leder Folkehøgskolerådet, svarer i dag (4. juni) Unge Høyres Håkon Snortheim som mener staten ikke skal betale for folkehøgskole - i Aftenposten.

Skaper større takhøyde med drag og teater

Publisert/Oppdatert

Folkehøgskolen er det perfekte stedet å reflektere over identitet og utfordre kjønnsnormer, mener Jens Martin Hartvedt Arvesen og Ane Tresselt Justvik.

Våke – ikke sove

Publisert/Oppdatert

Vi er en smule bekymret for deltakelsen i ulike sammenhenger fra frilynt folkehøgskoler – og spør oss, hvorfor er det slik? Vi har nylig avholdt et digitalt landsmøte i Folkehøgskoleforbundet, der var det 28 skoler som deltok – det vil si 53 prosent av skolene. På kristelig side har deltakelsen de siste årene lagt på i overkant av 70 prosent.

På nett: Landsmøtet i Folkehøgskoleforbundet valgte ny leder

Publisert

Landsmøtet i Folkehøgskoleforbundet skulle samle frilynt folkehøgskole på Sogndal folkehøgskule fra 31. mai til 2. juni. Pandemien la en stopper for det, og alternativet ble landsmøte på nett – 1. juni. De 60 delegatene valgte Einar Opsvik til ny leder.

Landsmøtet 2021

Publisert

60 delegater og 16 gjester og medlemmer deltar på digitalt landsmøte tirsdag 1. juni. 28 skoler er representert.

Vitalisme – folkehøyskolen og tidsånden – del 3

Publisert

Av Sigurd Ohrem: I denne tredje, og avsluttende artikkelen vil jeg utvide undersøkelsen av sammenhengen mellom antroposofi og den framvoksende vitalismen/germanismen i Norge i før- og mellomkrigstiden, med særlig fokus på folkehøyskolen.

FHSR: – Ser frem til ny NOU om folkehøgskolen

Publisert/Oppdatert

Regjeringens ønske om en helhetlig gjennomgang av folkehøgskolesektoren gir en flott mulighet til å synliggjøre viktigheten av dette unike skoleslaget, sier daglig leder i Folkehøgskolerådet, Anne Tingelstad Wøien.

NOU: Utval skal sjå på folkehøgskulane

Publisert/Oppdatert

Pressemelding fra Regjeringen 11. mai 2021: Å gå på ein folkehøgskule er blitt stadig meir populært, men det er lenge sidan folkehøgskulefeltet har vorte evaluert. - Folkehøgskulane er ein viktig del av det norske utdanningssystemet. No set regjeringa ned eit offentleg utval som skal sjå på kva slag samfunnsoppdrag folkehøgskulane skal ha og korleis ein bør sikre god kvalitet på utdanningane, seier kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby (V).

Ål: Ny rektor tilsatt

Publisert/Oppdatert

Styret for Ål folkehøyskole og kurssenter for døve har tilsatt Ann Kristin Malmquist (61) som rektor ved skolen. Malmquist har fungert i rektorstillingen det siste året og hun er godt kjent med både folkehøyskolen og kurssenteret.

Komiker Jonas Rønning kommer til landsmøtet i Folkehøgskoleforbundet

Publisert

Jonas Rønning har 17 år bak seg i underholdningsbransjen, og er uten tvil en av landets mest populære standupkomikere. Nå skal han gi landsmøtet i Folkehøgskoleforbundet en kickstart – kanskje noen vennlige spark og et dytt i ryggen. Vi ser fram til hans skråblikk på folkehøgskole og hvorfor det er lurt å ta et år der. Rønning har selv to år bak seg i skoleslaget.