Min intensjon er å stille spørsmål heller enn å konkludere

Publisert/Oppdatert

Kristin Smith svarer Jon Krognes: Vi reiser ikke landet rundt for å møtes, om vi bare skal være enige. Vi møtes gjerne fordi vi ønsker å bli klokere, for å bli opplyst eller med et ønske om endring.

Folkehøgskoler villeder søkere om pris

Publisert/Oppdatert

I disse dager studerer unge mennesker og kanskje deres foreldre folkehogskole.no nøye. Det er 86 skoler og 880 linjer å velge mellom. Noen og enhver kan bli overveldet av mindre. Og hvis de setter seg ned og studerer hva det faktisk koster å gå på folkehøgskole, blir forvirringen enda større.

Til minne om Tor Grønvik

Publisert/Oppdatert

Det var trist å høre at Tor Grønvik døde så altfor tidlig. Da Tor for tre år siden gikk av med pensjon fra stillingen som daglig leder i både IKF og NKF så var det til en lang liste av prosjekter og interesser som han nå kunne få mer tid til. Tor var en mann som ikke kun skulle nyte sitt otium, han skulle bruke det til alle de tingene han var så glad i. Det er leit at den tiden ble så kort.

Minneord om Tor Grønvik

Publisert/Oppdatert

Det var et sjokk da beskjeden kom om at Tor Grønvik brått gikk bort natt til 1. nyttårsdag. Han hadde over 20 års fartstid som daglig leder for IKF og NKF. Begravelsen ble holdt i Hurdal kirke 11. januar. Tidligere leder i Folkehøgskoleforbundet, Arild Mikkelsen, skriver her et minneord fra Grundtvigselskapet.

Hvor frisinnet er de frilynte?

Publisert/Oppdatert

Frilynt folkehøyskole, sier vi, og mener tilsynelatende noe helt presist, nemlig medlemsskolene i Informasjonskontoret for folkehøgskolen. Men hva kommer først, høna eller egget: Er det slik, som litt ondskapsfullt ble sagt om et herværende, nyvalgt regjeringsparti, at sosialdemokrati - det er den politikk Arbeiderpartiet til enhver tid fører? Eller, som Gro sa, at det er typisk norsk å være god. Må det ikke være noe mer vesentlig enn forankringen i en midlertidig organisasjonsstruktur som utgjør vårt skoleslags vesen?

Ny leiar i rektorlaget

Publisert/Oppdatert

Rektorlaget sitt årsmøte vart gjennomført under Lederforum på Hasle Linie Hotel i Oslo i november 2021. Ketil Foss frå Pasvik folkehøgskule, vart valt som ny leiar.

Idé- og prinsipprogram for FHF 2021 – 2025.

Publisert/Oppdatert

Frilynt folkehøgskole vektlegger grunnleggende humanistiske verdier, som respekt for menneskeverdet og naturen, åndsfrihet, likeverd, solidaritet og aksept for den enkeltest integritet.

Debatt: Disiplinærsaker i folkehøgskolen

Publisert/Oppdatert

Viser til Kristin Smiths artikkel: Vi er annerledesskolen i alt vi gjør, hvorfor ikke også i disiplinærsaker? Jeg følger Smith i mange av synspunktene innledningsvis i artikkelen. Det er viktig å basere vår praksis i forhold til brudd på skolens reglement på dialog og gode samtaler. Adferdsendringer skal komme som følge av forståelse av hvordan egen adferd virker på omgivelsene, og et ønske om å vise hensyn til medelevene.

Takk for 2021

Publisert/Oppdatert

Folkehøgskoleforbundet vil takke alle medlemmer, tilsette og samarbeidspartnarar for året vi har lagt bak oss!

Utan empati og likeverd går det ikkje

Publisert/Oppdatert

Seljord folkehøgskule feiret 50-års jubileum 4. desember med fullt program - konsert, festmiddag og taler. Vidar Ytre-Arne, tidlegare lærar ved Seljord folkehøgskule (29 år), komponist og musiker holdt hovedtalen som vi gjerne gjengir her.