Øyrekka: Ny rektor på plass

Publisert/Oppdatert

Styret i Øyrekka folkehøgskole har ansatt Nina Iversen som ny rektor ved skolen. Iversen er i dag kontaktlærer ved Mausund oppvekstsenter, og har vært aktiv i arbeidet med å realisere skolen helt fra starten av prosessen

Digitalt Åpent hus på folkehøgskolene

Publisert/Oppdatert

Vi gjentar suksessen med digitalt Åpent hus på folkehøgskolene. I år blir det livesending på både Facebook, YouTube og Tiktok.

Kommentar til Odd Arild Netlands «synspunkter om Folkehøgskolerådet og organisering av det sentrale arbeidet»

Publisert/Oppdatert

Knut Simble: Vil styrkning av Folkehøgskolerådet gi elevene livsopplysning og gjøre dem i stand til å ta aktivt del i både eget liv og samfunnslivet?

Magasinet Folkehøgskolen – ny utgave

Publisert/Oppdatert

Da er første utgave i 2022 av magasinet Folkehøgskolen sendt til trykk. Du kan starte lesningen her - hele 64 sider byr vi på. Vi har møtt Bjørn Berentsen ved Åsane folkehøgskole som går av med pensjon etter hele 34 år som leder i vest. Filosof Sigurd Ohrem spør: Hvor frisinnet er de frilynte? - og han kommer med overraskende innspill. Vi byr også på flere miljøartikler rundt bærekraftig og rettferdig mat. Turid Ulven bidrar med en helt ny spalte/petit - Grundtvig til hverdags og debatten rundt disiplinærsaker i folkehøgskolen fortsetter med innspill fra Jon Krognes og Kristin Smith. Dette og mye mer i dette magasinet. God lesning!

Slutter i folkehøgskolen

Publisert/Oppdatert

Mona Økland (64) har bestemt seg for å gå av med pensjon etter dette skoleåret, og trer da tilbake fra rektorstillingen ved Sunnhordland folkehøgskule. Hun kom til folkehøgskolen på Halsnøy som lærer i 1993. Tidlig på 2000-tallet gikk hun inn i rektorrollen. Etter et lite intermesso med studier og som lærer i videregående skole på Østlandet har hun vært skolens trygge anker siden 2008.

TONO lanserer revykampanje

Publisert/Oppdatert

Mange revyarrangører vet for lite om opphavsrett. Det skaper utfordringer for komponistsamvirket TONO. – Komponistene og sangtekstforfatterne skal gi tillatelse til bruk av musikk i skole- og studentrevyer og så videre, og nå tar vi grep for å øke kunnskapsnivået om opphavsrett, kollektiv forvaltning og TONO, sier kommunikasjonssjef i TONO, Willy Martinsen.

Song som danningsarena

Publisert/Oppdatert

Motstanden er til å ta og føle på når vi på min skule set i gang eit song- og korprosjekt over fire dagar ei regntung novemberveke. Aktive friluftlivselevar argumenterer med at «Vi kom ikkje hit for å synge i kor». Det kan stemme at dette ikkje er det som står øvst på skulen sine web-sider, men lange tradisjonar og mange gode erfaringar driv dette arbeidet vidare framover. For dei som er opptatt av friluftsliv er dette ein ny måte å bruke kroppen på.

Lokallaget er viktig

Publisert

Folkehøgskoleforbundet er både en fag- og en idéorganisasjon. Som fagorganisasjon arbeider vi sentralt for gode lønns- og arbeidsvilkår for alle ansatte i folkehøgskole, og fremmer krav ovenfor myndighetene på skoleslagets vegne gjennom fast plass i ledelsen av Folkehøgskolerådet.

EPSI: Fornøyde elever til tross for korona

Publisert/Oppdatert

Rett før jul fikk vi resultatene av årets EPSI-undersøkelse og den viser at også fjorårets elever var svært godt fornøyde med sitt år på folkehøgskole.

Favoritter fra Norsk Sangbok

Publisert/Oppdatert

Norsk Sangbok har kommet i ny, revidert utgave. Her er det mange godbiter å velge mellom. Sangfolk i folkehøgskolen har plukket ut noen av sine favoritter.