Nordisk informasjonsmøte

Publisert/Oppdatert

De nordiske informasjonskontorene ønsker å jobbe sammen for å øke kjennskapen til folkehøgskole verden over.

Verdien av et folkehøgskoleår

Publisert/Oppdatert

Opptakssystemet må brukes for å redusere det store frafallet i høyere utdanning, og et folkehøgskoleår er lønnsomt både for eleven, for universitetene og høgskolene, for staten og for framtidige arbeidsgivere, skriver Anne Tingelstad Wøien på Khrono.no.

Lettvint forklaring fra IF på nedgangen i antall søkere

Publisert/Oppdatert

I år har vi for første gang på noen år en nedgang i antall søkere til folkehøgskolene etter flere år med vekst. Ingen vet helt hva nedgangen skyldes. I en slik situasjon synes jeg vi skal være varsomme med å gå ut offentlig med spekulasjoner.

Et folkehøgskoleperspektiv på: Populisme og folkelighet

Publisert/Oppdatert

Populisme blir brukt i dagens debatt som karakteristikk både av meninger og holdninger. Politikere og debattanter av nesten alle slag kan bli kalt populister, og merkelappen populist kan klistres på et vidt spekter av folk og holdninger, fra Donald Trump og Bernie Sanders til Trygve Slagsvold Vedum, fra stokk konservative evangeliske amerikanere til Rødt- sympatiserende.  Begrepet populisme er snart blitt tømt for innhold!

Folkehøgskolemann som brenner for klassisk kunst

Publisert/Oppdatert

Portrettintervju: Det er Svalbard i mai, jeg skal treffe Stian Bringsverd Olsen (41) fra Grimstad. En rolig sørlending som har lang fartstid i folkehøgskolen – som lærer, elev og stipendiat – og som er en kunstner som brenner for klassisk kunst.

Jobber hardt for ny folkehøgskoleetablering på Bolærne

Publisert/Oppdatert

Sindre Vinje jobber hardt for å starte ny folkehøgskole på Bolærne i Færder kommune – han er prosjektleder for gruppen som sterkt ønsker denne folkehøgskoleetableringen. Nå vil kommunen trolig stille en lånegaranti på 5,5 millioner kroner.

Fra fransk kjøkken til folkehøgskole

Publisert/Oppdatert

Thor Olav Paulsen (34) er nyansatt kjøkkensjef ved Fjordane folkehøgskule. Sunnmøringen fra Vanylven begynte i januar ved skolen på Nordfjoreid. Med seg i bagasjen har han erfaring som forpleiningssjef på forskjellige båter – havforskning, fiskeri og olje. Han har også jobbet i restaurantbransjen, og har til og med tre måneders erfaring fra Michelin-restaurant i Frankrike.

Lofoten folkehøgskole leverer på bærekraft

Publisert/Oppdatert

Lisa Blom, assisterende rektor ved Lofoten folkehøgskole, har stått i bresjen for et systematisk bærekraftsarbeid ved Lofoten folkehøgskole. Her kan du oppdatere deg på bærekraftsarbeidet og de workshops som de har gjennomført.

Særavtale for undervisningspersonale i skoler tilknyttet Virke

Publisert/Oppdatert

Den 22. juni var det forhandlinger mellom Virke og arbeidstakerorganisasjonene som er part i Særavtale for undervisningspersonale i folkehøgskolen. Partene er enige om viktigheten av at det partssammensatte utvalget snarest viderefører arbeidet med forslag til revisjon av særavtalen, avtalens gyldighet er derfor satt til 31. desember i år.

Informasjonskonferansen 2022

Publisert/Oppdatert

Velkommen til inspirerende og lærerike dager på Informasjonskonferansen! Vi gleder oss til å møtes igjen, forhåpentligvis uten restriksjoner.