Jonatan Rask blir rektor på Nordiska

Publisert/Oppdatert

Rektor ved Lofoten folkehøgskole er tilsatt som rektor ved Nordiska folkehøgskolan i Kungälv, 20 kilometer nord for Gøteborg. Han tar over 1. august etter fem år i lederstolen ved folkehøgskolen i Kabelvåg.

Benedicte Hambro – om ord og meninger

Publisert/Oppdatert

Benedicte Hambro som arbeider ved Arbeiderbevegelsens folkehøgskole i Ringsaker har i mange år hatt sin faste spalte - Benedites metode, i magasinet Folkehøgskolen. Her skriver hun hvordan de aktivt jobber med woke- og kanselleringsproblematikken ved deres folkehøgskole. Nå tar de tak i dette, særdeles forebyggende. Les og lær!

Kurs for dansepedagoger

Publisert/Oppdatert

Danser, koreograf og parkourutøver Antero Hein gir kurs i Parkour på Dansens hus i Oslo.

Einar Opsvik har lest dialoglitteratur

Publisert/Oppdatert

Leder i Folkehøgskoleforbundet, Einar Opsvik, har lest fire bøker om dialog. Han sier: Det er ei krevjande øving å flytte seg frå samtalen til dialogen. Dialogen som er noko meir enn ein samtale.

Bereist kjøkkensjef som har landet i Lofoten

Publisert/Oppdatert

Svenske Nils Blom (42) er kjøkkensjef på Lofoten folkehøgskole. Et kjøkken som har opparbeidet seg et veldig godt rykte. Med hotell- og restaurantutdannging fra Sverige og oppvekst i Härnösund nord for Sundsvall, har han på ekte vagabondvis satt kursen ut i verden.

Arild Mikkelsen: NOU-kommentar

Publisert/Oppdatert

Arild Mikkelsen satt i det forrige NOU-utvalget som omhandlet folkehøgskole, Vi har bedt han om en kommentar til NOU 2022:16 - En folkehøgskole for alle. Han sier: Denne lille kommentaren har nok fått et preg av tilbakeblikk på ulike NOU-er som har kommet og gått, men dette er vel kanskje det privilegiet en gammel leder av tidligere Norsk Folkehøgskolelag har.

Friromsdebatten har gitt skolen en unik plattform for dialog

Publisert/Oppdatert

«Du blir tvunget til å menneskeliggjøre dine meningsmotstandere,» sier Thea Hynne, elev på Arbeiderbevegelsens folkehøgskole.

Enighet om ny særavtale på Virke-området

Publisert/Oppdatert

Det ble enighet om ny Særavtale for undervisningspersonale i folkehøgskolen tirsdag 13. desember. Avtalen gjøres gjeldende fra neste skoleår.

Rektor Rotevatn svarer. Et år på folkehøgskole skal være en økonomisk og praktisk mulighet for alle

Publisert/Oppdatert

Rektor ved Svalbard folkehøgskole, Espen Klungseth Rotevatn, svarer kommentator Stig Arild Pettersen i Bergens Tidende. Hvis det blir lettere å dra på folkehøgskole, skaper vi også mer mangfold, sier Rotevatn.

Folkehøyskolene var aldri ment å fungere som turoperatører til eksotiske destinasjoner

Publisert/Oppdatert

Reiser til fjerne himmelstrøk har blitt en viktig del av folkehøyskolenes markedsføring mot potensielle elever. Det kan det nå bli en slutt på.. Folkehøyskolene må ha mer mangfold. Da kan ikke alle reise til Alpene og Bali. Dette skriver kommentator Stig Arild Pettersen i Bergens Tidende.