FHF rundskriv 11-2016 Invitasjon til styrekurs for skolestyremedlemmer og rektor, Bergen 2.-3. september 2016

Publisert/Oppdatert

Folkehøgskole er en idébasert virksomhet. Å sitte i et skolestyre for en folkehøgskole er ikke helt det sammen som å sitte i styret for en vanlig helkommersiell bedrift. Skolene er avhengig av visjonære og engasjerte styremedlemmer. Samtidig er kravene til det å sitte i et styre skjerpet de seneste årene. På bakgrunn av erfaringene fra kursene vi har gjennomført i 2013 (Trondheim) og 2014 (Oslo) inviterer Folkehøgskoleforbundet i samarbeid med hovedorganisasjonen Virke til et to-dagers kurs for styremedlemmer, styreledere og rektorer i de frilynte folkehøgskolene i Bergen 2.-3. september 2016.

FHF rundskriv 10-2016 Påminnelse – Invitasjon til nordisk vårkonferanse 2016: Folkehøgskolens rolle i en global bærekraftig utvikling

Publisert/Oppdatert

Vi minner om at det nå er frist for påmelding til nordiske vårkonferansen i Kungälv. Samtidig som FN i 2015 har vedtatt nye målsetninger for bærekraftig utvikling har Nordisk Folkehøgskoleråd (NFR) på vårkonferansen 2016 valgt å sette fokus på de nordiske folkehøgskolenes rolle i en global bærekraftig utvikling.

FHF rundskriv 9-2016 Folder om utvalg for praktisk personale – gjenutsendelse

Publisert/Oppdatert

Det viser seg at mange av medlemmene blant praktisk personale ikke har mottatt folderen om utvalget for praktisk personale. Derfor sender vi nå folderen direkte til deg.

FHF rundskriv 4-8-2016 Samlefil Saker til høring i lokallagene

Publisert/Oppdatert

Vi ber om at det innkalles til lokallagsmøte for uttalelse om vedlagte forslag i rundskrivene 4,5 og 6, samt svar på rundskrin nr.7 om rekruttering av medlemmer.

FHF rundskriv 7-2016 Rekruttering av medlemmer

Publisert/Oppdatert

Selv om vi har oppnådd gode resultater de seneste årene er antall medlemmer dessverre redusert i det siste i forhold til foregående år. Vi ber derfor om innspill fra lokallagsleder og evt. lokallaget om hvilke tiltak som som kan bidra til økt rekruttering.

FHF rundskriv 6-2016 Forslag til endring av prosedyre for personvalg på landsmøter

Publisert/Oppdatert

På landsmøtet på Voss i juni 2015 ble valgprosedyren ved valgene til styret endret i forhold til opprinnelige prosedyre fra styret. Nåværende styre ønsker å foreslå endring i valgprosedyren, slik at den blir i tråd med ordningen som ble gjennomført i landsmøtet på Voss. Vedlagte forslag til endret valgprosedyre har derfor innarbeidet dette.

FHF rundskriv 5-2016 Høring: Gjennomgang av felles arrangementer i folkehøgskolen

Publisert/Oppdatert

Forbundsstyret har derfor gått igjennom hva vi samlet sett inviterer til av kurs og konferanser i folkehøgskolen, og på hvilke tidspunkt i året, for om mulig å se om vi kan rydde i tilbudene og kanskje rasjonalisere antall reiser i denne sammenhengen. Det vil jo også kunne ha en miljøgevinst. Her følger forslagene til endringer.

FHF rundskriv 4-2016 Høring om forbundsstyrets støtrrelse og sammensetning

Publisert/Oppdatert

Landsmøtet 2015 vedtok i sak 8-15 å ta ut distriktsnivået som obligatorisk og formelt ledd i organisasjonen. Samtidig ba landsmøtet styret legge fram en vurdering av, og eventuelle forslag til endringer i styrets størrelse og sammensetning på landsmøtet 2017.

FHF rundskriv 2-2016: Invitasjon til folkehøgskolenes lederutdanning – verdibasert endringsledelse

Publisert/Oppdatert

Våren 2016 starter Høgskolen i Sørøst-Norge (HSN) opp studiet «Folkehøgskolens lederutdanning – Verdibasert endringsledelse». Dette studiet gir 30 studiepoeng på masternivå.

FHF rundskriv 3-2016: Invitasjon til seniorkurs 55+ for folkehøgskoleansatte

Publisert/Oppdatert

Det er mye å tenke på for de som har vært i folkehøgskolen/ arbeidslivet en god stund og nå nærmer en ny fase av livet. Det kan være hvordan man ønsker å bruke sin kompetanse de siste årene i jobb. Det kan være hvilke muligheter og rettigheter har du i forhold til pensjon, AFP, og hvilken økonomi man vil ha etter at man går av eller trapper ned? Spørsmålene er mange til et komplisert tema og svarene veldig avhengig av den enkeltes situasjon.