FHF-rundskriv 17/2024: Invitasjon og påmelding til Lederforum 2024

FHF-rundskriv 17/2024: Invitasjon til Lederforum med årsmøte i IF 2024

Velkommen til Lederforum og årsmøte for IF 2024!

Lederforum er et viktig møtested for rektorer og ass. rektorer/inspektører i frilynt folkehøgskole.  Nedenfor presenteres hovedoverskriftene i programmet.

Samlingen er lagt til Gardermoen og går denne gangen kun over to dager. Etter initiativ fra skoler/rektorer som gjerne vil delta, men står i en presset økonomisk situasjon prøver vi å gjøre samlingen så tilgjengelig som mulig, både geografisk og økonomisk. Samlingen er lagt til Best Western Plus Oslo Airport, og går av stabelen 4. – 5. november. Årsmøtet i IF er satt på programmet før lunsj på tirsdag 5. november, og ass. rektorer/inspektører får da et eget program.

Dialog og demokrati i pedagogisk arbeid.

Rektor har det overordnede pedagogiske ansvaret på skolene, og dialogen skal være vårt viktigste redskap. I en tid der mange sliter med rekruttering av elever med påfølgende press på økonomien, er det viktig å holde fast på kjerneverdiene i skoleslaget. Nansenskolen og Nansen fredssenter har i flere tiår arbeidet med en metodikk for å skape dialog og møteplasser i vanskelige situasjoner. De har skreddersydd et program for Lederforum som kan konkretisere arbeidet med dialog og demokrati på skolene.

«Å være leder i motvind»

Direktør Rune Kjøs, direktør i Bymiljøetaten i Oslo gir oss en aktuell forelesning om å være leder når man sliter i motvind.

Rektorlaget

FHF har etablert eget lokallag for sine rektorer. Ledersamlingen er arenaen for årsmøte i rektorlagene, med årsmøtesaker og valg av nye styremedlemmer.

Årsmøtet i IF

Årsmøtet i IF er fast programpost for Lederforum. IF har felles handlingsplan og samarbeider stadig tettere med IKF. Det blir rom for spørsmål og innspill til årsmeldingen og IFs strategier fremover under årsmøtet. Rektorene møter og har stemmerett (ev. den som møter som i rektors sted og er med på årsmøtet).

Parallelt med dette blir det eget program for ass. rektorer/inspektører.

Folkehøgskolerådet

Den pågående lovprosessen er høstens viktigste arbeid for FHSR. Det blir lagt mye arbeid og innsats i å sy sammen et høringssvar på regjeringens forslag til ny lov for folkehøgskolen. Leder i FHSR orienterer om lovarbeidet og setter samtidig fokus på hvordan invitere og engasjere lokale og sentrale politikere til skolene.

Nordisk folkehøgskoleråd (NFR)

NFR arrangerer felles nordiske konferanser både for ledere og for pedagogisk personale. Medlem i NFR og tidligere rektor på Ljungskile Folkhögskola, Thomas Rydsmo er, er gjest på vår konferanse og vil orientere om felles nordiske demokratiprosjekt i regi av NFR, og konferansen som er under planlegging og blir arrangert i 2026. Det blir arbeidet aktivt for å styrke det felles nordiske samarbeidet knyttet til demokrati, samt utveksling mellom nordiske folkehøgskoler.

Magnus Lagabøtes landslov.

Historieprofessor Hans Jakob Orning ved UiO, har middelalderen som spesialfelt. I forbindelse med feiringa av Magnus Lagabøtes landslov, får vi dypere innsikt i hvilken betydning denne loven hadde i samtiden og hva dette betyr for demokratiet og den norske rettsstaten i dag.

Erfaringsutveksling, – «del og stjel»

Skolenes praksis og utveksling av erfaringer er ofte den beste kilde til kunnskap. Vi planlegger derfor erfarings­utveksling og samtaler rundt bordet, i år spesielt med fokus på informasjonsarbeid og markedsføring. Dette blir den avsluttende sesjonen på konferansen.

Vi inviterer også en skole fra nærmiljøet, for å gi elever en scene å vise seg frem på for folkehøgskolefolk.

Som vanlig blir det obligatoriske morgensamlinger, tid til sosialt samvær og rikelig med sang!

Overnatting og adkomst: Best Western Plus Oslo Airport ligg 3,5 km fra Gardermoen. Shuttlebuss (linje S55) går fra Gardermoen hver halvtime, 5 min. over heil og halv time. Link til hotellet her: https://bwosloairport.com/

Meld deg på her:  – senest innen 9. oktober 2024!

Priser:

Lederforum inkl. årsmøte i IF faktureres i etterkant.
Enkeltrom med helpensjon: NOK 2690,-/dag. Evt. dagpakker med lunsj NOK 750,-/dag

Vedlegg: Program Lederforum og IF årsmøte 2024

Med beste hilsen