Lønnsoppgjøret for skoler tilsluttet tariffområde Virke

Publisert/Oppdatert

Virke og organisasjonene har i hovedoppgjøret kommet til enighet om ny Landsoverenskomst for Utdanning for perioden 2020 – 2022. Totalrammen for oppgjøret følger frontfagene, og er på 1,7 %. I rammen inngår både overheng og glidning, derfor er de faktiske lønnstilleggene lavere enn 1,7 %.

Enighet i hovedtariffoppgjøret i Virke

Publisert/Oppdatert

Det er oppnådd enighet i hovedoppgjøret mellom Unio-organisasjonene og Virke for HUK-området (helse, utdanning og kultur). I forhandlingene er det revidert syv ulike overenskomster for Unio-organisasjonenes 6 200 medlemmer i Virke.

Blir støttespiller for Krafttak for sang

Publisert

Folkehøgskoleforbundet har inngått partneravtale med Krafttak for sang (KFS) og forplikter seg til å støtte KFS som initiativ og stiller seg til rådighet for samarbeid med organisasjonen som arbeider med å fronte sangen i det norske samfunnet. Norges kristelige folkehøgskulelag har inngått tilsvarende avtale. Faglig og administrativ leder i KFS, Jarle Flemvaag, ønsker folkehøgskolen velkommen som støttespiller - og sier: dere vil ha være en viktig aktør og en viktig stemme hos oss.

Anne Tingelstad Wøien tilsatt som daglig leder av Folkehøgskolerådet

Publisert

Styret i Folkehøgskolerådet har tilsatt Anne Tingelstad Wøien (55) som ny daglig leder i FHSR. Wøien har de siste to årene hatt stillingen som fagsjef for utdanning i hovedorganisasjonen Virke. Hun satt to perioder på Stortinget, fra 2009 - 2017, for Senterpartiet.

Styrekurs for elevrepresentanter

Publisert

Onsdag 25. november arrangerte Folkehøgskoleforbundet styrekurs for elevrepresentanter i folkehøgskolen. Det ble kjørt som webinar på Zoom med til sammen 26 deltakere fra både frilynte og kristelige skoler.

Bokanmeldelse: Å sende et menneske til månen

Publisert

Forfatteren Benedicte Hambro, har som hun selv skriver i innledningen 32 års erfaring i folkehøgskolen og sitter på mengder av erfaringer og et stort hjerte for skoleslaget. Mange har kanskje vært på kurs med Benedicte og jeg tror flere vil beskrive henne som en imponerende raus, god og tydelig dame. Slik er også denne boken.

Frirommet på norsk?

Publisert/Oppdatert

Frirommet og Friromsdebatten er et for godt prosjekt til å ikke forsøke å realisere det, selv om vi så langt ikke har lykkes med å få ekstern finansiering. Derfor ønsker vi å inkludere en pilotprosjektfase med interesserte skoler som et ordinært PU-prosjekt neste år.

Ny pedagogisk rådgiver ansatt

Publisert

Vi har gleden av å ønske Espen Bråten Kristoffersen velkommen som vår nye rådgiver for pedagogisk utvikling. Espen er 33 år og starter opp hos oss ved årsskiftet. Han kjenner folkehøgskolen godt og har vært elev ved, og har undervist på Romerike folkehøgskole. Han har pedagogisk utdanning, og har så langt ti år som skuespiller bak seg. Ved siden av 50 prosent stilling i Folkehøgskoleforbundet vil han undervise deltid, og fortsetter også som utøvende skuespiller.

Arbeidslivet: Ansattes representant i styret

Publisert/Oppdatert

Ansatte i folkehøgskolen er gjennom folkehøgskoleloven sikret representasjon i skolens øverste organ – styret. Loven gir ansattes styrerepresentant både tale-, forslags- og stemmerett. Bare rett og rimelig, vil nok mange ansatte tenke, og bruke sin innflytelse ved å velge et medlem til styret.

Utlysning av stilling som rådgiver for pedagogisk utvikling

Publisert

Folkehøgskoleforbundet utlyser en fast 50 % stilling som rådgiver for pedagogisk utvikling med søknadsfrist 4. september 2020 og tiltredelse 1. januar 2021 med arbeidssted i Oslo.