Kamp om ledervervet i Folkehøgskoleforbundet

Publisert/Oppdatert

På landsmøtet i Sogndal fra 31. mai til 2. juni skal Folkehøgskoleforbundet velge ny leder. Live Hokstad gir seg etter to år i rollen. Valgnemda innstiller på to lederkandidater - det er Einar Opsvik (61), rektor ved Møre folkehøgskule, og Kristian Lund Silseth (60), rektor på Nordmøre folkehøgskule. Begge har lang fartstid i skoleslaget og har hatt ulike verv i Folkehøgskoleforbundet gjennom mange år. Vi har stilt dem noen spørsmål for å bli bedre kjent med hva de brenner for og vil bidra med inn i organisasjonen.

Studium i folkehøgskolepedagogikk

Publisert

Folkehøgskoleforbundet (FHF) og Noregs Kristelege Folkehøgskolelag (NKF) har nå gleden av å invitere til studie i folkehøgskolepedagogikk på Universitet i Sørøst-Norge (USN), utarbeidet i samarbeid mellom FHF, NKF og USN. Studiet er skreddersydd for deg som jobber i folkehøgskolen, og gir innsikt i folkehøgskolepedagogikk, og kan være første skritt på veien mot formell undervisningskompetanse.

Forsvarlig arbeidstidsordning i folkehøgskolen

Publisert

Arbeidsmiljøloven (AML) har som formål at arbeidstakere har en arbeidstid som ikke påfører dem unødvendig helsemessige og sosiale belastninger. For å sikre arbeidstakere nok hviletid og fritid, heter det at de skal ha minst 11 timers arbeidsfri i løpet av 24 timer, og en periode på minst 35 timers sammenhengende arbeidsfri i løpet av en uke.

Reisemålene er ute av linjenavnene, men det er nå vi virkelig må handle!

Publisert

Vi har på mange måter fått dra hjelp av koronaen til å begrense reisevirksomheten i folkehøgskolen. Men nå når vi forhåpentligvis begynner å se enden på en periode med store reiserestriksjoner, er det vi virkelig må ta ansvaret med å begrense flyreisene i folkehøgskolen.

Siste møte for Live Hokstad i Folkehøgskolerådet

Publisert

Folkehøgskolerådet hadde møte på Danvik folkehøgskole i 10. mars. Live Hokstad går av som leder Folkehøgskoleforbundet i juni, derfor var dette hennes siste møte i rådet. Det var leder Gunnar Birkeland som takket henne for hennes brennende engasjement i Folkehøgskolerådet til det beste for hele folkehøgskolelandskapet og sa at han hadde satt stor pris på hennes klare meninger.

Ny sangbok klar til skolestart

Publisert

Koronapandemien var ikke bestilt av nemda for ny utgave av folkehøgskolens sangbok – Norsk sangbok. Det har blitt et krevende arbeid når nesten all kontakt har vært på nett, men de har jobbet godt og hardt.  Så sangbok blir det – og Cappelen forlag lover utgivelse til skolestart i august.

Regional rektorsamling gikk digitalt

Publisert

De planlagte regionale rektorsamlingene måtte avlyses på grunn av koronapandemien, men ble sist uke arrangert som digitalt møte. Det var FHF og IF som sto for arrangementet og hele 43 rektorer deltok på Zoom. En spørreundersøkelsen som ble sendt ut om rektorsamlinger, viste at mange rektorer hadde et ønske om å kunne møtes fysisk, men dagens situasjon gjorde det umulig.

Arbeidslivet: Drøfting

Publisert

Drøfting er et begrep brukt i lov og avtale, som gir uttrykk for en forpliktelse i forholdet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. I hovedavtalens § 10-2 Tilrettelegging for samarbeid og medinnflytelse står det at: «Det er en felles plikt for virksomhetens ledelse, de ansatte og deres tillitsvalgte, å ta initiativ til og aktivt støtte opp om og medvirke til samarbeid. Det pekes i denne forbindelse på at det er nødvendig at virksomhetsledelsen bruker tilstrekkelig tid, ressurser og oppmerksomhet på informasjon og drøftelser.»

Norsk Sangbok kommer i ny utgave. Etterlyser noter

Publisert/Oppdatert

Norsk Sangbok skal komme i ny, revidert utgave. Bokredaksjonen etterlyser noter på en rekke sanger. Nå ber de publikum om hjelp.

Søk midler fra Solidaritetsfondet i Folkehøgskoleforbundet

Publisert/Oppdatert

Det utlyses nå 100.000 kroner fra Solidaritetsfondet i Folkehøgskoleforbundet. Søknader som knytter sine prosjekter opp mot bærekraft vil bli prioritert i tildelingen av midler fra Solidaritetsfondet. Søknadsfristen er 29. januar 2021.