Publisert/Oppdatert

Trenger din skole penger? Kurs i søknadsskriving for tilskudd og tilskuddsportalen.no   Trenger du penger til: Undervisningsmateriell og eller utstyr Kulturarbed Prosjekter Bygningsmasse, anlegg og vedlikehold Utviklingsarbeid Annet? ..da burde du komme til Oslo 25. november. Nicolaas Kippenbroeck skal da holde kurs for oss i folkehøgskolene. Han er ekspert på tilskuddsordninger og søknader.

Fairtradeavtale

Publisert/Oppdatert

Folkehøgskoleforbundet og IF har sammen med kontorfellesskapet i Øvre Voll gate, inngått rettferdig kaffe-,te og snacksavtale med Friends Fair Trade. Merkeordningen Fairtrade er med å forbedre arbeids- og levevilkårene for bønder og arbeidere i fattige land. De sikres en rettferdig minstepris og en Fairtrade bonus.

MAT – temanummer av FOLKEHØGSKOLEN på vei til deg!

Publisert/Oppdatert

«Der er lækker økologisk mad på bordet hver dag» Dette nummeret av Folkehøgskolen handler om mat. Bakgrunnen er at EPSI-undersøkelsen fra november 2012 viser et betydelig forbedringspotensial når det gjelder kostholdet ved mange av våre skoler. Vi ønsker med dette temanummeret å fortelle de gode historiene om det positive som skjer på fronten i skoleslaget – og å se på utfordringene. Det er viktig at matstellet ikke går på autopilot – her ligger skatter gjemt for positiv utvikling. Det er stor forskjell på skolene. Noen baker brød hver dag – andre har (etter sigende) daglig tørt brød – kjøpt eller frosset. Dette nummeret av Folkehøgskolen handler om mat. Bakgrunnen er blant annet at EPSI-undersøkelsen fra november 2012 viser et betydelig forbedringspotensial når det gjelder kostholdet ved mangeav våre skoler.

Invitasjon til skrivekurset «Fra idé til tekst» i media

Publisert/Oppdatert

Internasjonalt Utvalg for folkehøgskolen (IU) ønsker alle skrivelystne, globalt engasjerte samfunnsaktører (ansatt i folkehøgskolen) velkommen til skrivekurset «Fra idé til tekst» 28. november i Oslo.

Statsbudsjett 2014: Folkehøgskolene får kompensasjon for kostnadsutviklingen

Publisert/Oppdatert

Regjeringen Stoltenberg foreslår at folkehøgskolene får et samlet tilskudd på litt over 743 millioner kroner i forslag til statsbudsjett for 2014. Forslaget innebærer dermed en generell kostnadsjustering på 3,5 prosent.

Publisert/Oppdatert

I år er det hele 30 år siden Internasjonalt Utvalg for folkehøgskolen (IU) ble opprettet som et utvalg under Folkehøgskolerådet. Dette markerer IU ved å gi ut jubileumsheftet Folkehøgskolenes internasjonale engasjement.

Medlemsnytt oktober 2013

Last ned Medlemsnytt fra Folkehøgskoleforbundet oktober 2013

Utvalg for praktisk personale oppnevnt

Publisert/Oppdatert

Styret i Folkehøgskoleforbundet oppnevnte Rita Eriksson fra Sund, Osmine Austbø fra Voss, Bernard Tweve fra Elverum og Marit Elisabeth Gresseth fra Hadeland folkehøgskoler til utvalg for praktisk personale. Hele det praktiske feltet er dermed dekket i utvalget. Vi gratulerer med oppnevningen!

Olav Klonteig er gått bort

Publisert/Oppdatert

En nestor i norsk folkehøgskole er borte. Olav Klonteig ble i går gravlagt i Mæl kirke i Tinn kommune. Han ble 83 år. Olav Klonteig hadde et bankende hjerte for norsk frilynt folkehøgskole, der han både virket som lærer og rektor.

Ny logo!

Publisert/Oppdatert

Folkehøgskoleforbundets nye logo ble lansert på tillitsvalgtkonferansen på Sanner onsdag 25. september. Etter landsmøtets vedtak om navneskifte var det nødvendig at Folkehøgskoleforbundet har en ny visuell framtoning, inklusiv logo. Informasjonskontoret for folkehøgskolen har også endret sin logo slik at IF og FHF fortsatt har et korresponderende visuelt uttrykk for det frilynte fellesskapet.