Invitasjon til kurset filosofisk praksis og interkulturell dialog

Publisert/Oppdatert

I samarbeid med Folkehøgskoleforbundet og NKF inviterer Skiringssal folkehøgskole til nytt kurs i filosofisk praksis og interkulturell dialog. Kurset vil være en innføring i etisk samtalekunst og dømmekraft med sokratisk dialog som metode.

Reager på urett – aksjon på 1-2-3!

Publisert/Oppdatert

Internasjonalt Utvalg for folkehøgskolen (IU) inviterer til elevfokusert Internasjonalt seminar, «Reager på urett – aksjon på 1-2-3!», 31. mars – 1. april på Holtekilen folkehøgskole, like utenfor Oslo.

Nyere forskning på folkehøgskolen

Publisert/Oppdatert

Det har blitt publisert en del forskning på folkehøgskolen i løpet av 2013. Under Rektormøtet 2014 ble noe av dette stoffet presentert. Vedlagt ligger den PPT som ble brukt under presentasjonen.

Utvalget for praktisk personale har startet arbeidet

Publisert/Oppdatert

Det kom mange innspill på bordet til kurs for praktisk personale, da det nyoppnevnte utvalget for praktisk personale møttes for første gang 13. november. Det ble også mange gode forslag til programposter til samling for praktisk personale på Namdals folkehøgskole til juni (2.-5. juni 2014).

Ny folkehøgskole i Norge

Publisert/Oppdatert

Med statsbudsjettet for 2014 blir Kristiansand folkehøgskole godkjent for forberedelser til oppstart i 2015. Statstilskuddet til folkehøgskolene går opp med kostnadsutviklingen. Det var i år syv søknader om å starte ny folkehøgskole i Norge. Kristiansand folkehøgskole har fremmet søknaden i nærmere ti år og lykkes til slutt.

Ingen nye særavtaler så langt

Publisert/Oppdatert

Det er ingen nye særavtale på VIRKE-området ennå. Det partssammensatte utvalget avslutter trolig sitt arbeid i januar. Deretter blir spørsmålet om eksisterende avtale prolongeres eller om det skal forhandles ny.

Lærerutvalget på plass

Publisert/Oppdatert

Styret har i sist styremøte oppnevnt Oddny Røsset, Skiringssal folkehøgskole, Anette Pettersen, Trondarnes folkehøgskole, Jan Hallstein Lie, Sogndal folkehøgskole og Rune Berg, Peder Morset folkehøgskole til lærerutvalget.

God og velfortjent jul til alle – les medlemsnytt desember her

Publisert/Oppdatert

Et år et gått. Igjen. Her er medlemsnytt desember 2013.

Rogalandsmøtet starter jubileumsåret 2014

Publisert/Oppdatert

Pedagogiske drøftingsdager mellom folkehøgskolene i distrikt 4 (Rogaland) er første felles aktivitet i jubileumsåret 2014.

Meir synleg i samfunnsdebattar

Publisert/Oppdatert

Som eit resultat av fagfelleprosessen til IU skuleåret 2012/13 vart det sett fokus på ønsket om at folkehøgskulen skal bli meir synleg i samfunnsdebattar, då særleg dei som omhandlar globale tema. For å verte meir synleg må ein kunne skrive godt om ei aktuell sak, og vite kva som skal til for å kome på trykk i dei større avisene