Forbundsnytt september 2014 er sendt ut til alle medlemmer

Publisert/Oppdatert

I dag er Forbundsnytt sendt på e-post til alle medlemmer.

Migrapolis hyller folkehøgskolen – NRK 14. oktober

Publisert/Oppdatert

Å gå på folkehøgskole gir ofte minner for resten av livet. Men hvor mye endrer folk seg på 30 år? Bli med på Rønningen folkehøgskole og den store jubileumsfesten, og se hvordan det gikk med dem i voksenlivet, der den ene ble psykiater, den andre var skap-homofil og den tredje student fra Sri Lanka.

Hvor er din skole om 20 år? Bli med på veivalgskonferansen i Bergen 16 .og 17. oktober

Publisert/Oppdatert

Folkehøgskoleforbundet sammen med NKF inviterer til Veivalgkonferansen 2014. Her vil deltakerne få et innblikk i de erfaringer som Åsane-, Nordhordland- og Sørlandet folkehøgskole har gjort, samt praktisk øving og teori i de metodiske grep som skolene brukte i samarbeid med Jan H. Heitmann. Ta dette med hjem til egen skole.

Nå starter Demokratibudstikka

Publisert/Oppdatert

Det er 150 år siden den første folkehøgskolen ble startet i Norge. Dette feires med «Demokratibudstikka» som vandrer mellom folkehøgskolene denne høsten.

Folkehøgskolen gir økt motivasjon og læringsglede

Publisert/Oppdatert

Nyeste nummer av Folkehøgskolen er i trykken og på vei til deg i posten. I ventetiden kan du boltre deg i spennende oppslag her på nett. F.eks. at spørreundersøkelse blant folkehøgskoleelever viser at folkehøgskolen gir øt motivasjon og læringsglede.

Lærerstreiken er over – enighet mellom partene i KS-området

Publisert/Oppdatert

Partene i konflikten mellom KS og lærerorganisasjonene har i dag 1. november blitt enige om en ny arbeidstidsavtale. Avtalen gjelder ikke folkehøgskolene. Informasjon om resultatet finner du ..

Prof. Tom Tillers bok «Læringskoden» om læring i folkehøgskolen er kommet

Publisert/Oppdatert

«Læringskoden – fra karakterer til karakter» er nå utgitt på Cappelen Damm Akademisk. Boka er blitt til gjennom et samarbeid med professor Tom Tiller og alle folkehøgskoleorganisasjonene.

DEN GODE LÆRER – premiere på ny dokumentarfilm om læreryrket

Publisert/Oppdatert

I ei tid da læreryrket er under press fra alle kanter – og alle roper etter bedre lærere, er det på tide å spørre seg om det nødvendigvis er lærerne det er noe galt med. Filmskaperen Trine Vollan, mor til to skolebarn spør og Inge Eidsvåg svarer.

Stortingspresident Olemic Thommessen startet Demokrati-Budstikka

Publisert/Oppdatert

Stortingspresident Olemic Thommessen sto fredag 15. august for den offisielle starten, og derved den første etappen av Demokrati-Budstikka, fra sentrum av Arendal under Arendalsuka. Budstikka skal nå til regjeringen, før stafetten skal gå mellom alle landets folkehøgskoler med åpne arrangement på hver skole.

Folkehøgskolene med i Arendalsuka

Publisert/Oppdatert

Folkehøgskolene ved folkehøgskolekontoret er for første gang representert i Arendalsuka, som arrangeres for tredje gangf i år. Temaet for standen til folkehøgskolene i politisk gate er demonkratisk danning.