Utlysing av midler fra Solidaritetsfondet

Publisert/Oppdatert

Det lyses ut NOK 90.000,- fra Solidaritetsfondet til Folkehøgskoleforbundet for 2015. Søknadsfrist er 1. desember 2014.

Utvidet temanr om demokrati

Publisert/Oppdatert

Det er nesten blitt en tradisjon å avslutte bladåret med et temanummer av Folkehøgskolen. Så også i år. Temanummeret av Folkehøgskolen må i dette jubelåret selvfølgelig handle om demokrati. På 60 sider leser du blant annet ..

Prolog – 150 års jubileet til folkehøgskolen

Publisert/Oppdatert

Her leser du prologen som ble framført på jubileumsarrangementet for folkehøgskolen 150 år i Norge. Prologen åpnet hele forestillingen i Hamar kulturhus lørdag 1. november, på dagen 150 år etter Sagatun folkehøgskole hadde sin offisielle åpning på Hamar, som landets første folkehøgskole. Prologen er skrevet av Ronnie MAG Larsen, forfatter og lærer på Holtekilen folkehøgskole. Prologen ble framført av Helga Myhr, elev ved Ringerike folkehøgskole, før 250 elever fra Toneheim og Romerike folkehøgskoler stemte i med bursdagssangen Hurra for deg!

Dannelse handler om å gjøre alt mindre selvfølgelig

Publisert/Oppdatert

Folkehøgskolene feiret 150 år i Norge ved blant annet et fagseminar i samarbeid med Høgskolen i Hedmark Campus Hamar. Her var det fokus på danning og aksjonsforskning. Unn Irene Aasdalen, rektor ved Nansenskolen på Lillehammer bidro med danningsforedraget: "Gjør alt mindre selvfølgelig". Les hele foredraget her.

Styrk evnen til kritisk tenkning i skolen!

Publisert/Oppdatert

Barn og unge i Europa bør tidlig få praktisk opplæring i demokrati og styrke evnen til kritisk tenkning. Dette var en av konklusjonene på den fire dager lange europeiske ungdomskonferansen Europe+ Democracies in Change på Skiringssal folkehøyskole i Sandefjord.

Alt klart til feiring av folkehøgskolen 150 år

Publisert/Oppdatert

Lørdag 1. november 2014 er det på dagen 150 år siden Norges første folkehøgskole, Sagatun, hadde offisiell åpning på Hamar. Folkehøgskolene markerer derfor 150 år i Norge samtidig som grunnloven er 200 år med jubileumsarrangement og fagseminar på Hamar denne dagen.

Fornyet arbeidstidsavtale i KS-området

Publisert/Oppdatert

Partene ble 27. oktober 2014 enige om å prolongere gjeldende arbeidstidsavtale for undervisningspersonalet i kommunale og fylkeskommunale folkehøgskoler.

Nei til kutt i folkehøgskolen! Markering foran Stortinget

Publisert/Oppdatert

3000 svært engasjerte ungdommer appellerte onsdag til regjeringen og opposisjonen om å fjerne forslagene til kutt i støtten til folkehøgskolene i statsbudsjettet for kommende år. Mer enn 28 folkehøgskoler var på plass foran Stortinget og hørte på appeller fra Anders Tyvand (KrF), Iselin Nybø (V), Tone Merete Sønsterud (AP), alle med plass i KUF-komiteen, samt Audun Lysbakken (SV) og Trygve Magnus Slagsvold Vedum (SP). Christian Eikelan (RU) og eleverrepresentantene Carl Fredrik Grønn (Toneheim), Emma Louise Harrilla (Valdres) og Gabriel Ramirez (Follo) holdt også korte appeller. I tillegg bidro flere folkehøgskoler med sang og musikk og allsang.

Dramatisk løftebrudd for folkehøgskolene fra regjeringen

Publisert/Oppdatert

Regjeringens forslag til Statsbudsjett for 2015 innebærer er kutt på 32 millioner kroner til folkehøgskolene. - Vi er svært skuffet over forslaget regjeringen i dag presenterer, sier Odd Arild Netland, daglig leder av Folkehøgskolerådet. - Kuttet vil få store konsekvenser for enkeltskoler og elever, og henger ikke sammen med tidligere lovnader fra regjeringspartiet Høyre.

Bærekraftig folkehøgskole er tema på årets internasjonale seminar

Publisert/Oppdatert

Bærekraftig folkehøgskole er tema i årets internasjonale seminar. Fokus vil være både på folkehøgskolen som arena for bærekraft og hvordan folkehøgskolen kan bli slik arena. Med andre ord inviteres det til ny kunnskap, deling og refleksjon til inspirasjon for arbeidet på egen skole.