Særavtale i VIRKE på plass

Publisert/Oppdatert

Det er i dag oppnådd enighet mellom partene om ny særavtale for undervisningspersonale i folkehøgskolene tilknyttet VIRKE. Avtalen er i det aller vesentligste videreført fra tidligere avtal, med oppjustert godtgjøring for særskilt arbeidstid til minst kr 23 500 pr år.

Elever på folkehøgskole mest fornøyd!

Publisert/Oppdatert

Årets EPSI-undersøkelse konkluderer med at det er tydelig at folkehøgskoleelever skiller seg ut med en elevtilfredshet som er meget høy. Studien fra EPSI viser at tilfredsheten blant elever og studenter ved både folkehøgskoler og annen høyere utdanning går noe frem, mens tilfredsheten blant studenter ved høgskoler går noe tilbake.

MAKING – nytt fag med stort potensiale

Publisert/Oppdatert

Igjen kan folkehøgskolen være i front med nye fag. Making kan bli et stort nytt fagområde i folkehøgskolen. Making baserer seg hovedsakelig på 3D-printer som grunnleggende teknologi. Olav Helland, lærer på Buskerud folkehøgskole, ser potensialet i for eksempel å kunne gi utdøende håndverksfag fornyet liv ved bruk av denne nye teknologien, som nå er blitt overkommelig å anskaffe. Og Olav er ikke snauere enn at han på rektorforumet på Hamar i høst presenterte fem forslag til nye linjer.

NRK Østfold med 3 timers direkte sending fra Skjeberg folkehøyskole

Publisert/Oppdatert

Onsdag 3. desember var den nye matsalen på Skjeberg folkehøyskole fylt av energi da NRK Østfold gjennomførte en tre timers direktesending på radio. Elever og personale fra Skjeberg folkehøyskole og fra Haugetun og Jeløy folkehøgskoler samt politikere og leder av Folkehøgskoleforbundet bidro alle til en flott maratonsending.

Lunsj med statsråden

Publisert/Oppdatert

Så har vi hatt lunsj med statsråden. Lunsjen med kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen vant folkehøgskolene på auksjon på P3 under TV-aksjonen 2014 om rent vann til alle i regi av NRK og Kirkens Nødhjelp. Folkehøgskolene ga 75 000,- til TV-aksjonen, ca 1000,- pr skole.

Nytt fra Folkehøgskoleforbundet, november 2014 er sendt til deg

Publisert/Oppdatert

I dag er Forbundsnytt sendt på e-post til alle medlemmer.

Fullt gjennomslag for folkehøgskolene i statsbudsjettet!

Publisert/Oppdatert

Opprinnelige kuttforslag på både tilskuddet til folkehøgskolene og i studiestøtten er i det ferdigforhandlede statsbudsjettet fjernet. Med andre ord, det ble fullt gjennomslag for folkehøgskolene i kommende års statsbudsjett.

Folkehøgskolen reddet meg

Publisert/Oppdatert

Dette skriver Samuel Massie i en kronikk i Dagbladet i går 19. november. Samuel gikk på Folkehøgskolen 69 grader Nord og var med i TV-serie om seiling med blant annet Jarle Andhøy. De utvikla et vennskap som førte til at Samuel ble med Beserk (den tredje) til Antarktis, hvor denne forliser med to mann mens Samuel og Jarle er på land. Samuel er i høst aktuell med bok, og er samtidig opprørt over regjeringens forslag til kutt i bevilgningene til folkehøgskolen.

Overlever folkehøgskolene budsjettinnspurten?

Publisert/Oppdatert

Regjeringspartiene og støttepartiene er på overtid i innspurten av forhanlingene om budsjettet for neste år. KrF og V er folkehøgskolenes håp når det gjelder å fjerne kuttforslagene fra regjeringen i opprindelige forslag til statsbudsjett. Bare ikke det blir så mange andre saker at folkehøgskolene i siste sving ofres på andre gode sakers alter.

Frihet til å lære – lange linjer i frilynt folkehøgskogskoles 150 årige historie

Publisert/Oppdatert

På jubileet til folkehøgskolen 150 år på Hamar 1. november ble så endelig boken vi har ventet på i fire år, lansert. Arild Mikkelsen har de siste fire - fem årene hatt i oppdrag å skrive om lange linjer i frilynt folkehøgskoles 150 årige historie. Boken foreligger nå på Cappellen-Damms forlag og er trykket med støtte fra Stiftelsen Fritt Ord. Dette bør være den ultimate julegave under treet i år, til alle som jobber i folkehøgskolen, sitter i styret til en folkehøgskole, eller på annen måte er engasjert og interessert i folkehøgskolens utvikling fra starten i 1864 her i landet til i dag.