Hvordan få de gode ideene?

Publisert/Oppdatert

De gode ideene kan komme når du minst venter det. Men de kommer sjeldent alene eller ut av ingenting. Arne Carlsen, førsteamanuensis ved BI, og han steam har i en årrekke forsket på hvordan ideer blir til. Fra 2008 til 2011 studerte de idéarbeidet i seks ulike organisasjoner: Snøhetta, Statoil, Advokatfirmaet Thommessen, Thompson Reuters Point Carbon, Sparebank1 og Aftenpostens A-magasinet.  Det viser seg at det finnes overraskende mange felles trekk i hvordan ideer blir til. Noen av disse er:

Frihet til å lære gjør at et år kan forandre mye

Publisert/Oppdatert

Elever uten fullført videre skole har stor glede og nytte av et år på folkehøgskole. De finner ny motivasjon og læringsglede gjennom de ulike læringsarenaene og friheten til selv å være med på å påvirke det de skulle lære og hvordan, forteller de til Kristin Smith ved Ringerike folkehøgskole.

Spennende nordisk vårkonferanse om folkehøgskolen i samtiden – for framtiden

Publisert/Oppdatert

Tittelen på konferansen er folkehøgskolens i samtiden – for framtiden. Hovedfokus vil være på de spesielle didaktiske/pedagogiske tilnærmingene vi har i de nordiske folkehøgskolene, spesielt i forhold til demokratisk danning og bærekraft. Programmet er lagt opp med en veksling mellom forelesninger/innlegg, praktiske eksempler, samtaler og workshops ledet av hvert av de nordiske landene.

Ny rikholdig utgave av FOLKEHØGSKOLEN på vei til deg

Publisert/Oppdatert

Årets første utgave av magasinet og medlemsbladet FOLKEHØGSKOLEN er nå i trykken. Men du kan allerede nå lese om Olav Helland på Buskerud, om rektormøtet og satsing på en bærekraftig sksole i en bærekraftig verden, om ..

Ny nasjonal visjon for folkeopplysningen i Danamrk

Publisert/Oppdatert

I slutten av november i fjor offentliggjorde den danske kulturministeren Marianne Jelved en visjon for folkeopplysningen i Danmark. Visjonen er utarbeidet i samarbeid med folkehøgskolene og de andre folkeopplysningsorganisasjonene i Danmark. Et mål med visjonen er å styrke samarbeidet mellem folkeopplysningsorganisasjonene. Hovedformålet med visjonen for folkeopplysningen er å fornye folkeopplysningen i et nåtidig perspektiv, slik at den igjen kan inspirere samfunnsutviklingen og verdidebatten.

Selvevalueringskonferansen populær – flytter til Karl Johan Hotell

Publisert/Oppdatert

Selvevalueringskonferansen 2015 gjennomføres tirsdag 27. og onsdag 28. januar i Oslo. På grunn av mange påmeldte er konferansen flyttet fra egne lokaler på Folkehøgskolekontoret til Best Western Karl Johan Hotell, Karl Johansgt. 33. Programmet onsdagen er også lettere justert på grunn av den politiske markeringen mot regjeringens forslag om liberalisering av Arbeidsmiljøloven.

Kurs for kjøkkenpersonale: Bærekraftig mat – bærekraftig kjøkken

Publisert/Oppdatert

I samarbeid med Hadeland folkehøgskole inviterer folkehøgskoleforbundet og IF til kurs i «Bærekraftig mat – bærekraftig kjøkken». Bærekraft var et gjennomgangstema for folkehøgskolene under Rektormøtet og nå følger vi opp med et kurs for kjøkkenpersonalet.

Medlemsnytt januar 2015 er nå sendt til deg

Publisert/Oppdatert

Les om politisk aksjon 28. januar mot regjeringens forslag om å endre arbeidsmiljøloven, om ny særavtale i Virke, om tildelinger fra Solidaritetsfondet, med mere..

Solidaritetsfondet har fordelt 100 000 kroner

Publisert/Oppdatert

Styret vedtok i desember at Solidaritetsfondet tilgodeser Jæren, Sogndal (NOSAG) Skjeberg, Elverum og Sund folkehøgskoler med tilsammen 100 000 kroner til solidaritetsprosjekter. Det ble utlyst kr 90 000,- fra Solidaritetsfondet for 2015. Innen fristen 1. desember kom det inn søknader for til sammen kr 216000,-.

Politisk markering 28. januar

Publisert/Oppdatert

Folkehøgskolebundet ber medlemmene støtte opp om politiske markeringer som arrangeres over hele landet onsdag 28. januar kl 14-16. Streiken er rettet mot regjeringens forslag til endringer i Arbeidsmiljøloven. Alle organisasjoner i UNIO, LO og YS slutter opp om markeringen.