Stor skolepolitisk konferanse på Nansenskolen i mai

Publisert/Oppdatert

Tvang og kontroll, tester og telling. Skolehverdagen i norsk skole er blitt invadert av produksjonskrav, rapporter og evalueringer. New Public Management-ideologien vinner fram, og på vikende front kjemper rektorene for sin rett til å uttale seg og lærerne for å få mulighet til å bruke kreftene på elevene og deres beste. Skolepolitiske spørsmål av største viktighet står på agendaen når Nansenskolen inviterer til stor skolepolitisk konferanse 20.-22. mai i år. Skolen ønsker alle som brenner for norsk skole velkommen: lærere og foreldre, utdanningspolitikere og skoleeiere.

Arild Mikkelsen forsvarer e-sportlinjer

Publisert/Oppdatert

Debatten om e-sport har noe å gjøre i folkehøgskolen handler om folkehøgskolens fag, eller faglighet. Det har alltid vært debatt om hvilke fag som passer i folkehøgskolen. Nå handler debatten om data, e-sport og spilldesign. Når folkehøgskolen startet for 150 år siden vakte det stor oppmeksomhet at folkehøgskolen ikke skulle undervise i kristendom, sier Arild Mikkelsen på www.frilyntfolkehøgskole.no

Dette fant jeg ut! bærekraftprosjektet presentert for nordiske folkehøgskoler

Publisert/Oppdatert

Folkehøgskoleforbundet presenterte pilotprosjektet Bærekraftig folkehøgskole for en bærekraftig verden på den nordiske folkehøgskolekonferansen (vårkonferansen) på Nordiska Folkhögskolan i Kungälv. Pedagogisk rådgivere Sindre Vinje (Folkehøgskoleforbundet) og Marie Wiland (NKF) gjorde status på prosjektets aksjonslæring og aksjonsforkningsdel.

Ta med nyeste utgave av FOLKEHØGSKOLEN inn i påsken

Publisert/Oppdatert

NR 2 av FOLKEHØGSKOLEN er på vei til din postkasse. Men allerede nå, og på hviklken plattform du vil, kan du lese om en ung manns forvandling fra skoletaper til verdensborger, om stort filmprosjekt på Follo folkehøgskole, om ondskap som linjetilbud på folkehøgskole...

FHF Medlemsnytt mars 2015

Publisert/Oppdatert

Her leser du i kortform om noe av det som skjer i Folkehøgskoleforbundet for tiden.

Seniorkurs 55+ for ansatte i folkehøgskolen

Publisert/Oppdatert

Har du vært i folkehøgskolen/arbeidslivet en god stund og nå så smått nærmer deg en ny fase av livet, kan det fort være en del ting du lurer på. Hvordan vil du bruke din kompetanse i årene som kommer, i jobb, i fritid? Hvilke muligheter og rettigheter har du i forhold til pensjon, AFP, og hvilken økonomi vil du ha etter at du går av eller trapper ned? Spørsmålene er mange og svarene veldig avhengig av akkurat din situasjon.

Invitasjon til dagsseminaret Fra danning til myndig medborger med Finn Thorbjørn Hansen

Publisert/Oppdatert

Skiringssal folkehøyskole i samarbeid med Folkehøgskoleforbundet  inviterer til dagsseminaret Fra danning til myndig medborger med professor ved Finn Thorbjørn Hansen. Seminaret finner sted mandag 13. april i folkehøgskolekontorets lokaler i Øvre Vollgate 13, Oslo, fra kl 10.00 til 16.00 og er åpent for alle interesserte.

Årets samling for praktisk personale blir på Jæren folkehøgskole 26. – 29. mai.

Publisert/Oppdatert

Årets samling for praktisk personale blir på Jæren folkehøgskole i dagene tirsdag 26. til fredag 29. mai, med mulighet for å reise til Jæren allerede mandag 25. mai.

Imponerende filmpremiere på Follo folkehøgskole

Publisert/Oppdatert

Mandag 23. februar var det fulle hus på filmpremieren på Isblomster visner i kulden på Follo folkehøgskole. Skolens filmlinje presenterte da sitt hitil største prosjekt, den ca 20 minutter lange novellefilmen  om Milorg-avdeling D -111.3 sin motstandskamp i Follo vinteren 1944/45.

Lønn for inspektører i folkehøgskolen

Publisert/Oppdatert

Folkehøgskoleforbundet har fått en del henvendelser om lønnsinnplassering for inspektører. Flere har også ønsket at det sendes ut et skriv til skolene med noen modeller for avlønning som kan være aktuelle. Folkehøgskoleforbundet og NKF er derfor blitt enige om å sende ut et notat om dette.