Invitasjon til tillitsvalgtkonferansen 2015

Publisert/Oppdatert

Folkehøgskoleforbundet og NKF inviterer til tillitsvalgtkonferanse på Sanner Hotell, Gran på Hadeland 22. – 24. september 2015. Det blir forkurs for nye tillitsvalgte fra ettermiddagen 21. september. Se vedlagte kursprogram. Hvert lokallag sender en representant, fortrinnsvis lokallagsleder.

Kurs i dialog og konfliktforebygging i multikulturelle samfunn

Publisert/Oppdatert

Nansen Fredssenter har i flere år brukt dialog i norske multikulturelle kommuner. Dialog er en samtaleform hvor aktiv lytting og gode spørsmål står sentralt. Nansen Fredssenter (Nansen Center for Peace and Dialogue) inviterer nå deg til kurs i dialog og konfliktforebygging i multikulturelle samfunn 21. til 25. oktober 2015. Kurset vil være på Lillehammer.

Lønnsreguleringer for folkehøgskolene tilsluttet Virke

Publisert/Oppdatert

Lønnsoppgjøret i Virke-området er ferdig. Organisasjonene og Virke kom fram til en forhandlings-løsning i årets mellomoppgjør. Med utgangspunkt i de økonomiske forutsetningene, er resultatet som forventet. Den totale rammen i årets Virke-oppgjør ble om lag tre prosent. I fjorårets tariffoppgjør, som var et hovedtariffoppgjør, valgte partene å se 2014 og 2015 i sammenheng. I fjor ble det derfor forhandlet fram tillegg også for 2015. Partene er nå blitt enige om at disse tilleggene blir det endelige økonomiske resultatet for i år.

Bærekraftperspektivet skal ligge til grunn for all utdanning

Publisert/Oppdatert

FNs nye 17 bærekraftmål og folkehøgskolenes bærekraftprosjekt i samarbeid med Framtiden i Våre Hender er begge uttrykk for de utfordringer og muligheter vi sammen står overfor på denne kloden. Landsmøtet i Folkehøgskoleforbundet har derfor vedtatt en uttalelse til regjeringen om at bærekraftperspektivet skal ligge til grunn for all utdanning. Uttalelsen er oversendt regjeringen ved Kunnskapsdepartementet med kopi til Stortinget ved KUF-komiteen. Du kan lese resolusjonen i sin helhet her under..

Skole må tas ut av TISA- og TTIP-forhandlingene

Publisert/Oppdatert

I en uttalelse vedtatt på landsmøtet 1.-3. juni på Voss folkehøgskole ber Folkehøgskoleforbundet regjeringen ved statsministeren om å ta ut skole og utdanning fra de pågående utvidede handels- og tjenesteavtaleforhandlingene mellom en rekke land. Forhandlingene om de såkalte TISA og TTIP er ikke avsluttet eller politisk behandlet, og innholdet derfor lite kjent. Men informasjon på regjeringens nettsider og lekasjer fra forhandlingene gir grunn til bekymring.

Vonheimstemnet 2015

Publisert/Oppdatert

Lørdag 15. og søndag 16. går årets Vonheimstevne av stabelen. Her vil du kunne oppleve en reise i Andre Bjerkes liv og diktning ved hans datter Vilde Bjerke. Stevnet foregår i hovedsak på Christopher Bruuns gamle folkehøgskole, Vonheim i Gausdal.

IF inviterer til spennende informasjonskonferanse

Publisert/Oppdatert

Utviklingen på informasjonsfeltet er rivende. Det er derfor krevende å være god på informasjonsaktiviteter om egen skole. Alle folkehøgskoler bør være representert på årets informasjonskonferanse! Konferansen finner sted på Thon Hotel Bristol i Oslo i dagene mandag 14. til onsdag 16. september. Et fyldig og spennende program er nå i boks og invitasjonen er lagt ut med påmeldingsfrist 20. august.

Personlig utvikling i forpliktende fellesskap

Publisert/Oppdatert

Kjernen i folkehøgskolen er en syntese mellom det forpliktende fellesskap og den personlige utvikling, mener Jonas Møller og Rasmus Kolby Rahbek fra den danske folkehøgskoleforeningen. Temaet på landsmøtet ble innledet med et dansk, et svensk og et norsk perspektiv på kjerne og identitet i folkehøgskolen.

Distriktslagene historie

Publisert/Oppdatert

Landsmøtet vedtok enstemmig å legge ned distriktslaget som formelt ledd i Folkehøgskoleforbundet. Folkehøgskoleforbundet vil imidlertid arbeide aktivt for at de distriktsvise drøftingsdagene består og utvikles videre.

Mandal får folkehøgskole – SKAP godkjent

Publisert/Oppdatert

I revidert statsbudsjett for 2015 er det bevilget 700 000,- kroner til å forberede oppstart av SKAP kreativ folkehøgskole i Mandal høsten 2016. Dermed er det i denne regjeringsperioden godkjent to folkehøgskoler på like mange år.