Læring for bærekraftig utvikling – folkehøgskolenes internasjonale seminar i Oslo

Publisert/Oppdatert

Internasjonalt Utvalg for folkehøgskolen (IU) ønsker ansatte i folkehøgskolen hjertelig velkommen til internasjonalt seminar om læring for bærekraftig utvikling. Seminaret gjennomføres i dagene 26. og 27. november i Oslo. Seminaret retter seg til ansatte som er opptatt av globale utviklings- og miljøspørsmål i undervisning og skoledrift.

Folkehøgskoleforbundet gratulerer Tunisia med tildelingen av årets Nobels fredspris

Publisert/Oppdatert

Folkehøgskoleforbundet gratulerer Tunisia generelt og den såkalte dialogkvartetten spesielt med tildelingen av årets Nobels fredspris. - Jeg er er veldig glad og stolt på mitt land og folks vegne, sier tunisiske Slah Maamri til Folkehøgskoleforbundet. Slah har gjennom mange år arbeidet atktivt for fred og demokrati, spesielt for unge i og utenfor Tunisia. Slah er nært knyttet til norsk folkehøgskole, både ved at folkehøgskoler besøker hans internasjonale ungdomssenter i ørkenen sør i Tunisia, og at han har besøkt en rekke folkehøgskoler i Norge for å fortelle om Sjasminrevolusjonen og den krevende overgangsprosessen til demokrati i landet.

Forslag til statsbudsjett: Business as usual for folkehøgskolene

Publisert/Oppdatert

Forslag til statsbudsjett 2016 som ble lagt fram onsdag 7. oktober er som forventet og derfor business as usual for folkehøgskolene. Regjeringen tar dermed folkehøgskolene på alvor og det blir ingen reprise på fjorårets aksjoner. Budsjettforslaget for folkehøgskolesektorens del representerer en elevtalls- og kostnadsjustering i forhold til inneværende år. I tillegg er det lagt inn friske midler til nye SKAP folkehøgskole i Mandal for oppstart høsten 2016 og første fullfinansierte året for nye Kristiansand folkehøgskole.

Nye informasjonsbrosjyrer fra Folkehøgskoleforbundet

Publisert/Oppdatert

Når man starter som ny ansatt i folkehøgskolen er det mange inntrykk som skal fordøyes på kort tid. Skoleslaget er kanskje noe fremmed for vedkommende, og hverdagen er travel, så travel at det ikke alltid er tid til en generell innføring i skoleslaget. Samtidig går det kanskje fort noe tid før nye tilbys/informeres om/oppfordres til å melde seg inn i Folkehøgskoleforbundet.

Flyktningsituasjonen: Nordisk Folkehøgskoleråd ber politikere og aktører i Norden om å vise medansvar og lederskap.

Publisert/Oppdatert

Nordisk folkehøgskoleråd har i sitt møte 9. september vedtatt følgende uttalelse til de nordiske politikerne og folkehøgskolene om flyktningekatastrofen som Europa opplever:

Nordisk uttalelese om flyktninger og folkehøgskoler

Publisert/Oppdatert

Medlemsnytt nr 5 (September) fra Folkehøgskoleforbundet er på vei til deg. Her kan du blant annet lese om at Nordisk folkehøgskoleråd i sitt møte 9. september vedtok en uttalelse til de nordiske politikerne og folkehøgskolene i forbindelse med flyktningekatastrofen Europa oppleve:

Oppstartssamling for bærekraftprosjektet 24.-25. september

Publisert/Oppdatert

Etter at fire folkehøgskoler i samarbeid med Fremtiden i våre hender (FIVH) i fjor gjennomførte et pilotprosjekt om bærekraft, aksjonslæring og framtiden, er tiden nå inne for å starte hovedprosjektet. Hele 42 folkehøgskoler har meldt seg på og samles på Scandic Oslo Airport Hotell 24. og 25. september for oppstart av prosjektet.

Rekordmange elever på folkehøgskole

Publisert/Oppdatert

7258 elever på lange kurs i norsk folkehøgskole er beste på hvert fall 25 år. Dette viser opptelling av elever pr 1. september. Men om totaltallene er rekordstore, skjuler det seg variasjoner mellom skolene.

Folkehøgskolenes økonomikonferanse 19.-21. oktober

Publisert/Oppdatert

Folkehøgskolerådet ønsker velkommen til økonomikonferanse på Sanner Hotell, Gran på Hadeland, 19.-21. oktober. Konferansen er for økonomiansvarlige på folkehøgskolene.

Magasinet Folkehøgskolen nr 4 2015 på vei til deg

Publisert/Oppdatert

Blodferskt nummer av magasinet Folkehøgskolen er på vei til deg. Men du kan allerede nå lese det omfangsrike 56 sideres magasinet vårt her.