Kurs i Google Analytics

Publisert/Oppdatert

IF og IKF inviterer til kurs i webanalyse i februar. Kurset går over to dager, en dag for nybegynnere og en dag for viderekommende. Du kan delta på en av dagene avhengig av ditt nivå eller melde deg på begge dager. Google Analytics gir deg unik innsikt i hvordan nettsiden din blir brukt.

Elevene svært fornøyd med året på folkehøgskole

Publisert/Oppdatert

Elevene ved norske folkehøgskoler nok en gang er å anse som meget godt tilfreds med året ved folkehøgskolen. - I følge elevene så har folkehøgskolene et godt faglig innhold, et engasjert og kompetent personale og relevante studieturer, forteller Høst i EPSI Norway. Dette i kombinasjon med et godt sosialt miljø på folkehøgskolene bidrar til at elevene er meget godt fornøyd.

Folkehøgskolene får tilbake de 10 millionene

Publisert/Oppdatert

Det er enighet mellom regjeringen og samarbeidspartiene om at det likevel ikke blir 10 millioner i kutt i kortkursstøtten til folkehøgskolene neste år. Dette ble klart mandag kveld 23. november. Tilskuddet til folkehøgskolene blir derfor lik opprinnelig forslag, totalt sett i underkant av 802 millioner kroner.

Kunnskapsdepartementet bevilger penger til mentor-pilot

Publisert/Oppdatert

Kunnskapsdepartementet innvilger drøyt 1,4 millioner kroner til et pilotprosjekt som skal prøve ut mentorordning i folkehøgskolen. Bevilgningen skjer etter søknad fra Folkehøgskolerådet. Mentorordningen er ment å være et tilbud til ungdom som ønsker en tettere oppfølging for å få motivasjon til å gjennomføre videregående opplæring.

Utlysning av midler fra Solidaritetsfondet

Publisert/Oppdatert

Det er i rundskriv til tillitsvalgte og skolene utlyst midler fra Solidaritetsfondet til Folkehøgskoleforbundet. Samlet er det lyst ut NOK 90.000,-. Søknadsfrist er satt til 1. desember 2015. Vedtektene til Solidaritetsfondet:

Folkehøgskolen sier ja til dugnad for flyktninger

Publisert/Oppdatert

300 flyktninger/asylsøkere på folkehøgskole sparer samfunnet for 20 millioner kroner. På TV-debatten i NRK torsdag kveld (5.11.2015) opplyses det at en flyktning/asylsøker på et asylmottak koster 800 kr/døgn. Den samme personen vil få et fullt folkehøgskoleopphold, kost og losji, undervisning og et sosialt nettverk for 450 kr/døgn.

Kon-Tiki2 på vei til Påskeøya – umulig uten Fosen

Publisert/Oppdatert

Nå har Kon-Tiki2 lagt ut fra Peru og er på vei til Påskeøya. Etter det skal de to balsatreflåtene Rahiti Tane og Tupac Yupanqui også seile tilbake til Peru. Dette er aldri gjort før i moderne tid. Ekspedisjonen lededes av Torgeir Higraff. Rektor på Fosen Wiggo Steen Larsen var til stede ved sjøsettingen og berømmet tidligere elever og lærere ved Fosen folkehøgskole som har bidratt avgjørende for at få til byggingen av flåtene. Til stede ved sjøsettingen var også Norges ambassadør i Peru Hege Araldsen.

Solberg honorerer folkehøgskolenes flyktningeinnsats med kutt på 10 millioner i kortkursstøtten

Publisert/Oppdatert

På grunn av økt tilstrømming av flyktninger har regjeringen Solberg sist fredag (30. okt.) fremmet tilleggsforslag til statsbudsjettet for 2016. Blant annet ønsker regjeringen å kutte støtten til kortkurs i folkehøgskolen med 10 millioner kr i forhold til opprinnelig forslag. Dermed er vi i gang igjen.

Folkehøgskolen med stort temanr om kunst, estetikk og arkitektur

Publisert/Oppdatert

Snart vil medlemmer av Folkehøgskoleforbundet motta vårt 60 sider store temanummer om kunst, estetikk og arkitektur. Bladet er nå i trykken og snart på vei til din postkasse/-hylle. Men allerede nå kan du lese det rikholdige temanummeret her. Du vil finne portrett av

Idekonferansen 2015: Aktuelle utfordringer for nordisk folkeopplysning

Publisert/Oppdatert

Nordiska folkhögskolan mener det er vigtig å holde den nordiske dialogen og den gensidige inspirasjonen levende og aktuell. Skolen på Fontinberget over Kungälv inviterer derfor hvert år til en åben idékonferanse om folkeopplysning, hvor pedagoger og forskere fra hele Norden får mulighet for å møtes i arbeidet med å føre folkeopplysningens idéer framover.