Folkehøgskolen nr 1 2016: Tema: Ledelse

Publisert/Oppdatert

Årets første utgave av Folkehøgskolen er i trykken. Nr.2 2016 er igjen en svært innholdsrik og variert utgave av bladet, på hele 60 sider. Allerede her kan du lese om det hengivne lederskap, om samarbeidsmodellen som gjør Norge omstillingsdyktig, og om liv og lære i folkehøgskolen - et blikk på arbeidslivet i skoleslaget.

KD takker folkehøgskolene for innsatsen

Publisert/Oppdatert

- Jeg må berømme folkehøgskolen i den flyktningesituasjonen vi står overfor. Det sa statssekretær i Kunnskapsdepartementet Birgitte Jordahl på folkehøgskolenes rektormøte i Bodø sist uke, hvor hun takket forsamlingen for godt samarbeid og dugnadsånd for enslige unge flyktninger. Jordahl viste til at vi nå står overfor en ny tid som krever at vi reorienterer oss. Flyktningesituasjonen og klimaproblemene krever det. Jordahl skrøt av det sterke samfunnsengasjementet i folkehøgskolen.

Historisk: Folkehøgskolenes lederutdanning endelig på plass

Publisert/Oppdatert

På rektormøtet i Bodø ble folkehøgskolenes lederutdanning endelig lansert. Høgskolen i Sørøst-Norge tilbyr studiet i samarbeid med NLA. Studietilbudet er et resultat av lengere tids arbeid fra Folkehøgskoleforbundet og Noregs Kristelege Folkehøgskolelag side. Studiet Verdibasert endringsledelse gir 30 studiepoeng og er på masternivå.

Listhaug: Optimal måte å integrere på

Publisert/Oppdatert

-Dette må være den optimale måten å integrere på! Det sier Innvandrings- og integreringsminister Sylvi Listhaug, som sammen med Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen besøkte Rønningen folkehøgskole med TV2 nyheter på slep i ettermiddag (6.1.2016). Her begynte fire jenter fra Eritrea som elever denne uka.

Kurs i bærekraftig mat – bærekraftig kjøkken

Publisert/Oppdatert

I samarbeid med Fremtiden i våre hender og Folkehøgskoleforbundet arrangerer Hadeland folkehøgskole kurs for kjøkkenleder. Kurset har fått tittelen «Bærekraftig mat, bærekraftig kjøkken» og går av stabelen 29. februar til 1. mars.

Lærer norsk i rekordfart

Publisert/Oppdatert

– Da jeg kom hit snakket jeg bare engelsk. Nå går det meste på norsk, sier Khalif (19). Etter to måneder på Elverum folkehøgskole har mye endret seg! Flere folkehøgskoler har engasjert seg i flyktningsituasjonen i Norge. Tidlig i oktober kom to nye elever til Elverum, begge to med omtrent et år bak seg på asylmottak.

Folkehøgskolens rolle i global bærekraftig utvikling er tema på nordisk vårkonferansen

Publisert/Oppdatert

Samtidig som FN i 2015 har vedtatt nye målsetninger for bærekraftig utvikling har Nordisk Folkehøgskoleråd (NFR) på vårkonferansen 2016 valgt å sette fokus på de nordiske folkehøgskolenes rolle i en global bærekraftig utvikling. Nordisk Folkehøgskoleråd inviterer til nordisk vårkonferanse 13. og 14. april 2016 på Nordiska Folkhögskolan i Kungälv nord for Göteborg med tittelen "Folkehøgskolens rolle i en global bærekraftig utvikling".

Utlysing av midler til pedagogisk utviklingsarbeid

Publisert/Oppdatert

Folkehøgskoleforbundet lyser ut felles PU-midler som skolene kan søke på. I 2016 kan skolene søke om PU-midler, for gjennomføring i skoleåret 2016-17, innenfor områdene Kjerne og identitet samt en åpen pott. Skoler som ønsker å søke om midler til PU-arbeid gjør dette på eget søknadsskjema undertegnet av rektor. Frist for søknad for skolene er 15.02.2016.

Ombyggingen av hovedbygget på Nordiska fhs innviet

Publisert/Oppdatert

Lørdag 24. oktober ble ombyggingen av hovedbygget til Nordiska folkhögskolan innviet. Innvielsen dannet avslutning på årsmøtet i foreningen til Nordiska, og var derfor også en markering av et etterlengtet løft av bygningen, samt avslutning på en krevende byggeperiode for ansatte og elever.

INTER-FOLK nedlegges: Utlysning av midler

Publisert/Oppdatert

På årsmøtet for Folkehøgskolens bistandsorganisasjon INTER-FOLK 22. september ble det vedtatt å legge ned virksomheten. nedlagt. INTER-FOLK har kr. 150 000 som organisasjonen har vedtatt skal gå til prosjekt i sør. Folkehøgskoler, venneforeninger knyttet til tidligere INTER-FOLK-prosjekter og Internasjonalt utvalg for folkehøgskolen kan innen 15.12.2015 søke om å få tildelt midler.