Spennende kjøkkenkurs på Hadeland

Publisert/Oppdatert

Bærekraftig mat - bærekraftig kjøkken – det var overskriften over kurs for kjøkkenpersonale i frilynt folkehøgskole, 29. februar - 1. mars. Tretten deltakere pluss skolens egne deltok på kurset.

4% flere elever tatt opp pr 1. mars til neste skoleår på folkehøgskolene

Publisert/Oppdatert

Per 1. mars er det allerede over 4500 elever som har takket ja til en plass på en norsk folkehøgskole for neste skoleår. Det er over 4% flere enn på samme tidspunkt i fjor. Den nye toppen kommer etter over 10 år med vekst i folkehøgskolene. - Vi tror flere har fått øynene opp for det et folkehøgskoleår faktisk gir, som læringsglede, økt samarbeidskompetanse og faglig utvikling, sier Dorte Birch, daglig leder for Informasjonskontoret for folkehøgskolen.

Invitasjon til styrekurs for skolestyremedlemmer og rektor, Bergen 2.-3. september 2016

Publisert/Oppdatert

Folkehøgskole er en idébasert virksomhet. Å sitte i et skolestyre for en folkehøgskole er ikke helt det sammen som å sitte i styret for en vanlig helkommersiell bedrift. Skolene er avhengig av visjonære og engasjerte styremedlemmer. Samtidig er kravene til det å sitte i et styre skjerpet de seneste årene.

Vi minner om påmelding til årets nordisk vårkonferanse om folkehøgskolen og bærekraft

Publisert/Oppdatert

Vi minner om at det i dag er frist for påmelding til nordiske vårkonferansen i Kungälv. Samtidig som FN i 2015 har vedtatt nye målsetninger for bærekraftig utvikling har Nordisk Folkehøgskoleråd (NFR) på vårkonferansen 2016 valgt å sette fokus på de nordiske folkehøgskolenes rolle i en global bærekraftig utvikling. Nordisk Folkehøgskoleråd inviterer til nordisk vårkonferanse 13. og 14. april 2016 på Nordiska Folkhögskolan i Kungälv nord for Göteborg med tittelen "Folkehøgskolens rolle i en global bærekraftig utvikling".

Mennesker på vandring – Granbykonferansen i Selbu

Publisert/Oppdatert

Peder Morset folkehøgskole er medarrangør av Granbykonferansen 5. april i Selbu. Tittel på konferansen er 'Mennesker på vandring - nåtidens vandring sett i lyset av utvandringen til USA'. Granbykonferansen i Selbu skal bli en viktig møteplass om temaet mennesker på vandring.

Årets første medlemsnytt: Fire saker til høring i lokallagene

Publisert/Oppdatert

I første medlemsnytt fra Folkehøgskoleforbundet går det fram at forbundsstyret har sendt ut fire saker til høring i lokallagene: Høring om forbundsstyrets størrelse og sammensetning, høring omendring i felles arrangementer i folkehøgskolen, forslag til endring av prosedyre for personvalg på landsmøtet og innspill til hvordan rekruttere flere medlemmer.

Mimers nordiske doktorandsymposium på folkehøgskoleforskning, Oslo 3. og 4. mai 2016

Publisert/Oppdatert

Folkehøgskoleforbundet, sammen med Noregs Kristelege Folkehøgskolelag og forsknings-nettverket Mimer ved Lindköpings Universitet, inviterer til nordiske forskningsdager for folkehøgskole på Folkehøgskolekontoret i Øvre Vollgate, Oslo.

Folkehøgskolenes egen rektorskole stater i juni

Publisert/Oppdatert

Våren 2016 starter Høgskolen i Sørøst-Norge (HSN) opp studiet «Folkehøgskolens lederutdanning – Verdibasert endringsledelse». Dette studiet gir 30 studiepoeng på masternivå. HSN tilbyr studiet i samarbeid med NLA. Dette tilbudet er et resultat av lengere tids arbeid fra Folkehøgskoleforbundet og Noregs Kristelege Folkehøgskolelag.

Vellykket seniorkurs 55+ for folkehøgskoleansatte gjentas

Publisert/Oppdatert

Fjorårets suksess gjentas. Det blir nytt seniorkurs for folkehøgskoleansatte på Nestor i Vestfold 15.-17. august. For det er mye å tenke på for deg som har vært i folkehøgskolen/ arbeidslivet en god stund og nå nærmer en ny fase av livet. Det kan være hvordan ønsker du å bruke din kompetanse de siste årene i jobb. Det kan være hvilke muligheter og rettigheter har du i forhold til pensjon, AFP, og hvilken økonomi du vil ha etter at du går av eller trapper ned? Spørsmålene er mange til et komplisert tema og svarene veldig avhengig av den enkeltes situasjon.

Rammeavtale med itslearning om elektronisk læringsplattform

Publisert/Oppdatert

Folkehøgskoleforbundet og Noregs Kristlege Folkehøgskolelag har inngått en rammeavtale med Itslearning om å tilby elektronisk læringsplattform og samarbeidsløsning for folkehøgskolene i Norge.