Invitasjon til kurset Dørstokkmila til ledelse i folkehøgskolen

Publisert/Oppdatert

Leder i folkehøgskolen – har du tenkt tanken?  Det er behov for ledere som kjenner skolehverdagen, som brenner for ideene og verdiene i skoleslaget vårt. Og kanskje har du visjoner om hvordan videreutvikle folkehøgskolen. Folkehøgskoleforbundet inviterer herved til kurs for ansatte i folkehøgskolen som «går med en leder i magen», enten det er som rektor eller inspektør/assisterende rektor.

Erfaringssamling om flyktninger på folkehøgskole

Publisert/Oppdatert

Folkehøgskolerådet inviterer til erfaringssamling om flyktninger på folkehøgskoler 8. juni i Oslo. Etter inngåelse av avtale mellom folkehøgskolene ved Folkehøgskolerådet og Kunnskapsdepartementet i desember i fjor har flere folkehøgskoler tatt inn flyktninger som elever dette vårsemesteret. Flere skoler er klare og kan ta i mot unge asylanter fra høsten. Les hele invitasjonen til erfaringssamlingen her:

Kurs for nye ansatte i folkehøgskolen

Publisert/Oppdatert

Folkehøgskoleforbundet har de seneste årene videreutviklet et populært kurskonsept for nye eller relativt nye ansatte i folkehøgskolen andre uke i august. I år vil kursene være på Skiringssal folkehøyskole i Sandefjord. Som i fjor, inviterer vi til tre kurs, ett for nye lærere, ett for nye i praktisk personale, og ett for nye ledere/rektor.

Dagskurs for kjøkkenledere i frilynt folkehøgskole 27.april

Publisert/Oppdatert

Folkehøgskoleforbundet inviterer til kurs for kjøkkenledere/kjøkkensjefer på frilynte folkehøgskoler. Kurset vil være samtalebasert med korte innledninger til hvert tema. Kurset blir arrangert i lokalene til Folkehøgskoleforbundet i Øvre Vollgate 13, Oslo, 27. april fra kl. 09:00 til kl. 16:00.

Nytt Folkehøgskolen på vei til deg – eller les allerede her

Publisert/Oppdatert

Folkehøgskole er noe av det minst nevrotiske som finnes - sier fastlege Elisabeth Swensen. Og mye mer i dette nummeret av magasinet Folkehøgskolen.

Utlysing av stipend for deltakelse på folkehøgskolens lederutdanning

Publisert/Oppdatert

Folkehøgskoleforbundet lyser i dag ut inntil fire stipend av hver NOK 20 000,- for ansatte i frilynt folkehøgskole for deltakelse i folkehøgskolens lederutdanning – Verdibasert endringsledelse ved Høgskolen i Sørøst-Norge (HSN) (det vises også til FHF rundskriv 2/2016 ).

Gunstig studentforsikring ved studentmedlemskap i Folkehøgskoleforbundet

Publisert/Oppdatert

Landsmøtet i 2013 åpnet opp for at også studenter/stipendiater kan være medlem i Folkehøgskoleforbundet. Viktige grunner til å være medlem for stipendiater/studenter er at man gjennom medlemskapet i Folkehøgskoleforbundet støtter arbeidet for frilynt folkehøgskole. Samtidig vil studentmedlemmer også tilbys de vanlige medlemsfordelene, samt svært gunstig studentforsikringsordning via vår samarbeidsavtale med Utdanningsforbundet.

Buskerud folkehøgskole viste seg fram på Indiespillhelgen ved NTM

Publisert/Oppdatert

Interessen var stor da elever fra Buskerud Folkehøgskole  deltok på "Indiespillhelgen" ved Norsk Teknisk Museum lørdag 12. mars. Arrangementet var en del av Game On 2.0, som er en utstilling av dataspillenes fortid, nåtid og fremtid.

Barn av jorden-pris til Seljord

Publisert/Oppdatert

– I fjor høst fikk vi vite at Seljord Folkehøgskule og solidaritetsprosjektet vårt i Nepal hadde blitt nominert til Barn av Jorden-prisen, forteller Marieke Nieuwenhuize ved Seljord Folkehøgskule. I dag (14. mars) kom gladnyheten om at solidaritetsprosjektet folkehøgskolen driver i Nepal har vunnet årets Barn av Jorden-pris!

Mellom tillit og kontroll – norsk skole ved et veiskille

Publisert/Oppdatert

Nansenskolen følger opp fjorårets suksess og arrangerer skolekonferansen 'Mellom tillit og kontroll - norsk skole ved et veiskille i dagene onsdag 11. og torsdag 12. mai. Med årets skolekonferanse ønsker Nansenskolen å løfte fram forholdet mellom styring og ledelse, kontroll og tillit.