Meld deg og din skole på Informasjonskonferansen 2016 nå

Publisert/Oppdatert

Årets Informasjonskonferanse blir 14. – 16. september på Hotell 33 i Oslo. Det blir både foredrag, seminarer og workshops. Vi har hentet inn spennende foredragsholdere som både kan inspirere og gi konkrete tips. Vi anbefaler at alle folkehøgskoler sender minst en deltaker.

Fullt trykk for folkehøgskolestanden i Arendalsuka

Publisert/Oppdatert

Folkehøgskolene er representert med stand i politisk gate under Arendalsuka for tredje året. Og etter første dag er vi allerede ved å være tomme for informasjonsmateriell. Kontoret i Oslo er derfor i gang med å få sendt ned mer materiell ekspress.

AVLYST___Norsk-dansk lærerutveksling – med folkehøgskolepedagogikk i sentrum

Publisert/Oppdatert

PROSJEKTET ER AVLYST    Folkehøgskoleforbundet og Folkehøgskolernes Forening i Danmark inviterer folkehøgskolelærere til å delta i et pedagogisk utviklingsprosjekt i løpet av kommende skoleår. Det er plass til 15 lærere fra hvert land. Oppstartssamling er lagt til Danmark 19.-21. september. Avslutningssamling blir i Norge 26. og 27. april 2017.

Året du aldri glemmer – ny masteroppgave om folkehøgskolen

Publisert/Oppdatert

Tor Anders Bye har studert sosiologi ved NTNU. I mai i år leverte han sin masteroppgave om folkehøgskolen. Oppgaven har fått tittelen 'Året du aldri glemmer' og er en interaksjonistisk analyse av fellesskaps- og identitetsbygging i den norske folkehøgskolen.

KUF-komiteens flertall vil ha med folkehøgskole

Publisert/Oppdatert

KUF-komiteens flertall, bestående av medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Venstre, Kristelig Folkeparti og Sosialistisk Venstrepart, merker seg i innstilling fra kirke-, utdannings- og forskningskomiteen om stortingsmelding 16 2015-2016: «Fra utenforskap til ny sjanse – Samordnet innsats for voksnes læring» ikke omtaler folkehøgskolenes plass og rolle i utdanningssystemet.

Folkehøgskoler er noe av grunnen til at jeg ble president

Publisert/Oppdatert

Dette sa Obama i sin tale til de nordiske statsminsitrene for noen uker siden i Det Hvite Hus. Les om talen og mye, mye mer i Folkehøgskolen nr 3 2016. Bladet er i trykken, men du kan lese det her og nå.

Fokus på etiske dilemmaer i folkehøgskolens internasjonale engasjement

Publisert/Oppdatert

Internasjonalt Utvalg for folkehøgskolen (IU) vil i løpet av skoleåret 2016-17 sette fokus på etiske dilemmaer i folkehøgskolenes internasjonale engasjement. Etiske dilemmaer vil være tema på Internasjonalt seminar 1.-2. desember, i tillegg ønsker IU å ta opp dette temaet på ulike folkehøgskolearrangement og tilbyr alt fra 1time til heldagsprogram om temaet.

Folkehøgskoleelever omfattes ikke av forslaget til opptrappingen i studiestøtten

Publisert/Oppdatert

I framleggingen av forslag til revidert statsbudsjett legger regjeringen opp til å styrke studiestøtten for de som tar tertiærutdanning, det vil si studenter i høyere utdanning og fagskoleutdanning. Folkehøgskoleelever som tar eksamensfri utdanning omfattes ikke av forslaget til opptrappingen i støttenivået.

Folkehøgskolene i KUF-komiteen om ‘Fremtidens skole’

Publisert/Oppdatert

Folkehøgskolene deltok 10. mai i den åpne høringen i KUF-komiteen på Stortingsmelding 28 (2015-2016) om ‘fremtidens skole’. I meldingen fremheves blant annet et tydeligere fokus på dybdelæring, samt de tre grunnleggende tverrgående temaene ‘Folkehelse og livsmestring’, ‘Demokrati og medborgerskap’ og ‘Bærekraftig utvikling’.  I høringen pekte Odd Arild Netland, Sindre Vinje samt Kristine Lindberg (FIVH) på erfaringer fra prosjektet ‘Aksjonsforskning og bærekraft – folkehøgskolen for framtiden’ der 40 folkehøgskoler har deltatt dette skoleåret. Prosjektet videreføres kommende skoleår hvor alle skoler er invitert med.

Lønnsramme i KS på 2,4 prosent

Publisert/Oppdatert

Lønnsoppgjøret i KS-området er ferdig. Med utgangspunkt i de økonomiske forutsetningene, er resultatet i kommunesektoren som forventet. Den totale rammen i årets KS-oppgjør ble 2.4 prosent. Det tas forbehold om at forhandlingsresultatet blir godkjent ved uravstemning.