Nytt dagskurs: ELEVENE, PENGENE OG VI I ADMINISTRASJONEN PÅ FOLKEHØGSKOLEN

Publisert/Oppdatert

Folkehøgskoleforbundet arrangerer dagskurs for kontor-/økonomiledere. Kurset vil i hovedsak være samtalebasert med korte innledninger til hvert tema. Kurset blir arrangert i Best Western Karl Johan-salen på Karl Johan hotell, Karl Johansgate 33, Oslo, tirsdag 29. november fra kl. 09:00 til kl. 16:00.

Meir praktisk kunnskap – ein skule for livet!

Publisert/Oppdatert

Berre 60 prosent av elevane fullfører vidaregåande skule på normert tid. Dette er eit nasjonalt traume. Redaktøren etterlyser i Dag og Tid nr. 34 meir praktisk kunnskap i skulen. Her treffer Gjerdåker spikaren på hovudet, bokstavleg tala. Berre 60 prosent av elevane fullførervidaregåande skule på normerttid. Dette er eit nasjonalttraume. Redaktøren etterlyser iDag og Tid nr. 34 meir praktiskkunnskap i skulen. Her trefferGjerdåker spikaren på hovudet,bokstavleg tala.

Kurs for ansatte som arbeider med tilrettelagt undervisning og folkehøgskole

Publisert/Oppdatert

Folkehøgskoleforbundet og NKF vil tilby et kurs for ansatte som arbeider med tilrettelagt folkehøgskole. Med tilrettelagt folkehøgskole tenker vi her på skoler som har egne linjetilbud eller opplegg for elever som ikke kan følge undervisningen på de ordinære linjene.  I begrepet tilrettelagt folkehøgskole ligger også den tilretteleggingen som er knyttet til internatet og det sosialpedagogiske arbeid på skolen og på turer.

Grov forskjellsbehandling av folkehøgskoleelever

Publisert/Oppdatert

I dagens budsjettforslag legger regjeringen opp til forskjellsbehandlingen av studenter i høyere utdanning. Mens studiestøtten økes for studenter som regnes inn under tertiærutdanning, holdes folkehøgskolene utenfor det gode selskap.

Forandring fryder – men hvorfor gjør det så vondt? – Lederforum 2016

Publisert/Oppdatert

Årets lederforum med årsmøte i IF og inspektørmøte, arrangeres for andre gang samtidig. Denne gangen i Gjøvik i dagene 8. til 10. november på Quality Hotel Strand. Derved kan store deler av lederforum og inspektørmøtet være felles, og med det bidra til å styrke rektor og assisterende rektor/inspektør som lederteam.

Oppstartssamling i bærekraftprosjektet 22.-23. september

Publisert/Oppdatert

Bærekraftprosjektet 'Aksjonsforskning og bærekraft – folkehøgskolen for framtiden' går inn i sitt tredje og siste år med 46 deltakende skoler. Oppstartssamling for årets preosjekt er på Lillestrøm Thon Hotel Arena (Lillestrøm) torsdag 22. og fredag 23. september. Både rektor lærer-representant(er) og elever deltar fra hver av prosjektskolene. Se vedlagte progrsam og praktiske opplysninger for mer informasjon.

Tillitsvalgtkonferansen 2016 blir viktig

Publisert/Oppdatert

Tillitsvalgtkonferansen er alltid viktig. Det er hovedarenaen de tillitsvalgte har for oppdatering i tillitsvalgtrsarbeidet. Årets konferanse kan fort bli mer interessant enn vi håper i og med det for tiden er brudd i forhandlingene med Virke om pensjon i ny tariffavtale. Oppgjøret går nå til mekling.

Brudd i Virke-forhandlingene

Publisert/Oppdatert

Unio-forbundene, som folkehøgskolene er tilknyttet gjennom Utdanningsforbundet, brøt forhandlingene med Virke for medlemmene innen helse-, utdanning- og kultursektoren kl. 01.05 natt til fredag. Forbundene i Akademikerne og Lederne brøt samtidig.

Rekorder står for fall – 107 prosent fulle folkehøgskoler

Publisert/Oppdatert

Pr 1. september er det 7500 elever ved de norske folkehøgskolene. Det er en økning på 3,2 prosent i forhold til samme tid i fjor, som også var et svært godt år. Antall elever tilsvarer 11,34 prosent av 19-åringene. Med andre ord er det både flere elever, kanskje høyeste tall registrert i folkehøgskolens historie, og høyere andel av norske ungdommer som søker seg til folkehøgskolene, som nå er 107 prosent fulle.

Folkehøgskolen med vind i seila – nytt nr av FOLKEHØGSKOLEN

Publisert/Oppdatert

Bladet FOLKEHØGSKOLEN nr 4 er i trykken og på vei til din posthylle/-kasse. Men du kan allerede nå lese om folkehøgskolen med vind i seila, Playback teater i bruk i integreringsarbeid med unge, om kunstner Maja S. K. Ratkje om politikk og estetisk dannelse, elevrekruttering er..