Hvor blir det av barndommen hos generasjon prestasjon?

Publisert/Oppdatert

Dagens skoleelever er veldisiplinerte og opptatt av å prestere. De ser det fremtidige arbeidslivet som stollek hvor det ikke blir plass til alle. De har blikket så stivt festet på fremtiden at de risikerer å bli trette og syke av prestasjonspress, lenge før de forlater skolen, heter det i Nansenskolens invitasjon til årets skolekonferanse.

56 nye , ferske sider om alt mulig i folkehøgskolen – nr 1 av Folkehøgskolen 2017 er ‘på gata’

Publisert/Oppdatert

Bladet vårt Folkehøgskolen er nå klart med nr 1 i år. Du kan boltre deg i 56 sider om stort og smått av hva som rører seg i folkehøgskolen for tiden. Ikke minst kritisk søkelys på folkehøgskolenes utstrakte studiereisevirksomhet. Les også dette nummers portrettintervju av Haldis Brubæk, rektor på Romerike folkehøgskole.

Pilotskoler søkes til prosjektet «Mellom solskinn og ruskevær»

Publisert/Oppdatert

Folkehøgskoleforbundet vil i de kommende år fokusere på arbeid med psykisk helse. I den forbindelse setter vi i gang prosjektet «Mellom solskinn og ruskevær». I dette prosjektet vil vi første skoleår jobbe sammen med tre pilotskoler som velger ulike måter å tilnærme seg tematikken. Det er disse skolene vi nå søker.

Utlysning av PU-midler til frilynte skoler

Publisert/Oppdatert

Folkehøgskoleforbundet lyser med dette ut 80 000,- kroner i felles PU-midler som skolene kan søke på. Frist for søknad er 15.03.2017. Skoler som ønsker å søke om midler til PU-arbeid gjør dette på vedlagt søknadsmal. Vi oppfordrer skolene til samarbeidsprosjekter, og skoler som søker sammen med andre skoler vil bli prioritert. I 2017 kan skolene søke om PU-midler, for gjennomføring i skoleåret 2017-18, innenfor følgende 2 områder.

ERFARINGSSEMINAR OM FLYKTNINGER SOM FOLKEHØGSKOLEELEVER

Publisert/Oppdatert

Folkehøgskolerådet ønsker velkommen til erfaringssamling om flyktninger som folkehøgskoleelever. Ett halvt skoleår er over, og vi ser fram til å høre erfaringer folkehøgskolene har gjort seg. Vi er også glade for at både Kunnskapsdepartementet (KD), Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) og kommunesektorens interesse- og arbeidsgiverorganisasjon (KS) vil delta og bidra under seminaret. I programmet er det lagt opp til mye erfaringsutveksling og det blir særlig tid til å stille spørsmål, utveksle ideer m.m. under kafédialogen etter lunsj.

“Look to the Norwegian folk high schools!”

Publisert/Oppdatert

Under Rektormøtet 2017 holdt professor Tom Tiller et videoforedrag om fremtidens skole og fremtidens folkehøgskole. Tiller belyser her utfordringer og muligheter for skoleslaget de kommende år. Ta deg tid til å se videoen hvor Tiller utfordrer og viser muligheter for folkehøgskolene.

Oversikt over OT-kontaker i hele landet

Publisert/Oppdatert

Tall fra SSB vider at en tredel av elevene på folkehøgskole ikke har startet eller fullført videregående opplæring (VGO). Antagelig vil oppfølgingstjenesten (OT) være aktuell for flertallet av disse elevene for å komme i gang (igjen) og fullføre VGO eller på annen måter komme videre i skole/utdanning eller i arbeid.

Forslag til nytt idéprogram til høring i lokallaene

Publisert/Oppdatert

I 50 år har Folkehøgskoleforbundet hatt et idéprogram som sier noe om vår felles idé om hva folkehøgskole er etter vårt syn, og som igjen angir grunnlaget for vårt arbeid i alle sammenhenger. Idéprogrammet revideres på landsmøtet hvert fjerde år. Gjeldende idéprogram ble vedtatt på landsmøtet i 2013 (Agder). Det er derfor tid for å drøfte og vedta idéprogrammet for de kommende fire årene på landsmøtet på Elverum folkehøgskole til sommeren (30.mai-1.juni).

Riktig god jul!

Publisert/Oppdatert

Det stunder alvorlig mot jul, og en velfortjent pust i bakken. Benytt evt. litt tid til vårt siste medlemsnytt i år. Takk for et begivenhetsrikt år! Og vi snakkes/ses i det nye året.

Lønnsreguleringer for folkehøgskoler tilsluttet Virke

Publisert/Oppdatert

Resultatet av forhandlinger og mekling er nå godkjent av alle parter. De økonomiske forutsetninger er at det gis lønnstillegg pr. 1.5 2016 og pr. 1.8 2017. De sentrale tilleggene framkommer i tabellen under.