Ludvigsen: Samarbeidskompetanse er svært viktig

Publisert/Oppdatert

I nyeste utgave av Folkehøgskolen (nr 2 2017) kan du lese et intervju av Sten Ludvigsen, han som ledet utvalget som sommeren 2015 leverte NOUen Fremtidens skole, også kalt 'Ludvigsenutvalget'. Han pongterer blant annet viktigheten av samarbeidskompetanse. I bladet kan du også lese..

Spørsmål om videreutdanning av lærere i folkehøgskolen

Publisert/Oppdatert

Krav til kompetanse til lærer er skjerpet i opplæringsloven. I forskriftene til folkehøgskoleloven §15 heter det at den som tilsettes som lærer i folkehøgskolen, må fylle kravene til kompetanse i opplæringsloven. Vi får derfor av og til spørsmål om hvordan endringene i opplæringsloven eventuelt påvirker lærere i folkehøgskolen og om hvorfor lærere i folkehøgskolen ikke har adgang til videreutdanningsinnsatsen som gjøres for å opp-kvalifisere lærere i grunnopplæringen.

– Nå er jeg mer motivert for å fortsette

Publisert/Oppdatert

– Jeg er veldig glad for at de hadde en slik ordning her på skolen, sier Sigurd Benjaminsen (19) fra Nannestad. Dette skoleåret har en mentorordning for elever som ikke har fullført videregående startet opp på tre folkehøgskoler. Alle 39 deltakere har nå en tydelig plan for veien videre.

Velkommen til FOLKEHØGSKOLEUKA 2017!

Publisert/Oppdatert

Vi har samlet en rekke kurs for ansatte og nyansatte i frilynt folkehøgskole i uke 32 - fra mandag 7. til fredag 11. august.  Kursene er av ulik lengde og varer fra to til fire dager (se det enkelte kurs). På den måten vil du møte mange andre fra andre folkehøgskoler på ulike kurs, til felles morgensamlinger, enkelte felles foredrag, samt felles måltider og sosialt samvær.

Kurs for erfarne folkehøgskoleansatte på vei mot pensjonsalder

Publisert/Oppdatert

Det er mye å tenke på for de som har vært i folkehøgskolen/ arbeidslivet en god stund og nå nærmer en ny fase av livet. Det kan være hvordan man ønsker å bruke sin kompetanse de siste årene i jobb. Det kan være hvilke muligheter og rettigheter har du i forhold til pensjon, AFP, og hvilken økonomi man vil ha etter at man går av eller trapper ned? Spørsmålene er mange til et komplisert tema og svarene veldig avhengig av den enkeltes situasjon.

Innkalling til landsmøtet 2017

Publisert/Oppdatert

Det innkalles til landsmøte i Folkehøgskoleforbundet på Elverum folkehøgskole 30. mai- 1. juni.

Etablering av fagnettverk for film og foto

Publisert/Oppdatert

Voss folkehøgskule i samarbeid med Fana fiolkehøgskole, inviterer til etblering av fagnettverk for lærere i film og foto i folkehøgskolen. Første samling blir på Fana folkehøgskole tirdag 25. april. Det er god påmelding til fagdagen, men det er plass til flere.

Seniorlaget møtes på Møre folkehøgskule til sommeren

Publisert/Oppdatert

Seniorlaget utgir eget medlemsblad. I siste utgave, som kom i desember, kan du lese om Seniortreffet i Lofoten i fjor sommer, programmet for kommende treff på Møre folkehøgskule til sommeren og referat fra årsmøtet, der Terje Garvik ble valgt til leder etter at Mildrid Nesheim ønskte avløsning.

Rekordstart på opptaket av elever til frilynte folkehøgskolene for kommende skoleår

Publisert/Oppdatert

Landets 45 ordinære frilynte folkehøgskoler opplever en vekst på hele 6 % i elevopptaket for kommende skoleår. Dette kommer på toppen av at vi allerede opplever rekord i inneværende skoleår. Ser vi totalt sammen med de kristelige forlkehøgskolene er veksten 3,6 %. Dette viser den første elevtellingen for kommende skoleår.

Dagskurs for internatledere i frilynt folkehøgskole 4. april i Oslo

Publisert/Oppdatert

Folkehøgskoleforbundet arrangerer dagskurs for internatledere eller de som har internatlederfunksjon i folkehøgskolen. Kurset vil i hovedsak være samtalebasert med korte innledninger til hvert tema. Kurset blir arrangert i Folkehøgskolekontorets lokaler i Øvre Vollgate 13 i Oslo. tirsdag 4. april fra kl. 09:00 til kl. 16:00.