Å sende et menneske til månen – en praktisk metodebok for folkehøgskolen

Publisert

Folkehøgskoleforbundet ønsker å bidra til ekstra inspirasjon til skolestart, og gir alle de frilynte skolene et eksemplar av boka «Å sende et menneske til månen – en praktisk metodebok for folkehøgskolen». Boka er ført i pennen av Benedicte Hambro, og er et resultat av mange års erfaring i frilynt folkehøgskole. Boka gir råd og tips som vil være fine å ta med seg inn i skolehverdagen.

Arrangerer forskersymposium

Publisert/Oppdatert

Folkehøgskoleorganisasjonene i Norge inviterer sammen med Universitetet i Sørøst-Norge til forskersymposium på Campus Vestfold. Symposiet markerer oppstarten av studiet i folkehøgskolepedagogikk og det utvidede samarbeidet mellom USN og norsk folkehøgskole. Vi innbyr til et møte med forskere fra hele Norden for å reflektere over kompetanseutvikling og forskning i folkehøgskolen.

Bli med og skape en bok om pedagogisk tenkning i folkehøgskolen

Publisert/Oppdatert

Vi savner en bok om grunnleggende folkehøgskolepedagogisk tenkning i norsk folkehøgskole. Dette har vi tenkt å gjøre noe med. Folkehøgskoleforbundet har derfor satt seg som mål å forsøke å få til en inspirerende og lett tilgjengelig bok om dette. Utgivelse er foreløpig planlagt til en gang i løpet av neste år (2021).

Norsk Sangbok klar for revisjon

Publisert/Oppdatert

Styret i Folkehøgskoleforbundet nedsetter en sangboknemd for revisjon av vår egen Norsk Sangbok. Meld din interesse for å delta i sangboknemd eller referansegruppe innen 2. juni.

«Folkehøgskoleuken 2020» avlyst

Publisert/Oppdatert

Det er ikke med lett hjerte vi avlyser «Folkehøgskoleuken».  I løpet av noen få år er det blitt et populært og viktig samlingssted for nye og erfarne ansatte i skoleslaget. Vi har hentet ny kunnskap og utviklet idéer og planer som har gjort folkehøgskolen bedre.

Permittering i krisetid

Publisert

I skrivende stund, og også når dere nå sitter med magasinet i hånden, er flere av dere permitterte. Det er en fattig trøst at dere langt fra er alene, det er nå over 400.000 arbeidssøkende i Norge.

10 ting koronakrisen har lært meg

Publisert/Oppdatert

Plutselig satt vi der da. Famlende, forvirret, smått skremt.

Fornyelse av Norsk Sangbok

Publisert

I fjor besvarte 15 av de frilynte folkehøgskolene en undersøkelse i forbindelse med fornyelse av sangboken vår. De fleste respondentene meldte at de synger daglig med elevene, at de bruker boken og at de gjerne skulle hatt flere bøker dersom den var rimeligere. Pris nevnes som den største årsaken til begrenset innkjøp av boken.

Når ansatte i folkehøgskolen må sies opp

Publisert

Folkehøgskoleforbundet får stadig  henvendelser fra ansatte og ledere ved skolene med spørsmål om rettigheter og plikter i forbindelse med nedbemanning. Bakgrunnen for de fleste henvendelsene har vært generelt trangere økonomi, men også på grunn av sviktende søkning til enkelte linjer.

Tilitsvalgtordningen

Publisert

Innflytelse på egen arbeidssituasjon er av avgjørende betydning for trivsel, eierskap og fellesskapsfølelse. I relativt små organisasjoner med kort vei til ledelsen, er forventningen om en felles forståelse for arbeidets målsetning, både viktig og mulig å innfri. Det finnes selvsagt en arbeidsgiverside og en arbeidstakerside, men jeg vil hevde at de to partene i størstedelen av tiden kan møtes i et felles mulighetsrom på midten.