“Look to the Norwegian folk high schools!”
Tom Tiller tar i video-nyttårshilsenen utgangspunkt i Ludvigsenutvalget, 21st century skills og frafall i videregående skole, når han peker på en trend i utdanningssektoren om å løfte frem overgripende kompetanser som relasjonskompetanse, sosial kompetanse og sosialkompetanse.
Fremtidens skole – fremtidens folkehøgskole
Folkehøgskolene, som tradisjonelt har vært fanebærer for å styrke elevene i de nevnte områder, må i så måte være tydelige i dagens utdanningspolitiske diskurs. Faren kan være at den formelle grunn- og videregående skolen, preget av omfattende testregime som den er, vil flagge disse overgripende kompetanser, men uten de nøsvendige rammene og ressursene, og under helt andre premisser enn man finner i folkehøgskolens internat og skolebygg.
Tom Tiller peker også på nødvendigheten av å utforske egen praksis, for å sikre en stadig videreutvikling. Folkehøgskolene må bli flinkere til å markedsføre seg selv. Han mener at vi må publisere mer i ulike medier. Siden vi er et erfaringsbasert skoleslag, og må kanskje utfordre oss selv i å gå fra handling til ord.