Invitasjon til kurset filosofisk praksis og interkulturell dialog
Kurset vil gå fra april i år til april neste år med oppstart på Humanismens hus 9. og 10. april i år. Økt fokus på refleksjonen rundt etiske og eksistensielle spørsmål stiller nye krav til folkehøgskolen. Ønsket om å revitalisere folkehøgskolen som en arena for danning til medborgerskap og kritisk tenkning.
Gode grunner til å delta
Som direkte resultat av deltakelse i kurset kan skolen skape et nytt og undervisnings- og veiledningtilbud, med elevdialoger som metode. Lærerne får tilført kompetanse som gir både dem og elevene bedre grunnlag for et medvirkende medborgerskap. I løpet av prosjektet får skolen dekket utgiftene til et sekstimers undervisningsopplegg i valgfag eller fellesfag.
Hvorfor
Kurset gir en innføring i gruppe- og dialogbasert pedagogikk med direkte anvendelse innenfor etiske, samfunnsmessige og eksistensielle emner og derved skaffe deltakerne kompetanse i dialogbasert samtaleledelse, til direkte anvendelse i fag og veiledning. Formålet er å skape rom for kritisk, selvstendig tenkning, å åpne opp for refleksjon rundt sentrale etiske og verdimessige spørsmål å oppøve dømmekraft og kritisk evne og å sette eksistensielle spørsmål på dagsorden: Hva betyr det å være menneske – hva innebærer det å være i verden?
Metode
Hovedtyngden av kurset består i å gi opplæring og praktisk trening i å lede reflekterende samtaler. Dette oppnås både gjennom øvelser i gruppebasert dialog, og ved undervisning om filosofisk samtale og samtaleledelse. Undervisningen bygger på en inkluderende og fortellende/narrativ metode, og tar bl.a. for seg ulike etiske begrep og dilemmaer.
Mer informasjon og påmelding
Se vedlegg her under.