Et folkehøgskoleperspektiv på: Populisme og folkelighet

Publisert/Oppdatert

Populisme blir brukt i dagens debatt som karakteristikk både av meninger og holdninger. Politikere og debattanter av nesten alle slag kan bli kalt populister, og merkelappen populist kan klistres på et vidt spekter av folk og holdninger, fra Donald Trump og Bernie Sanders til Trygve Slagsvold Vedum, fra stokk konservative evangeliske amerikanere til Rødt- sympatiserende.  Begrepet populisme er snart blitt tømt for innhold!

Folkehøgskolemann som brenner for klassisk kunst

Publisert/Oppdatert

Portrettintervju: Det er Svalbard i mai, jeg skal treffe Stian Bringsverd Olsen (41) fra Grimstad. En rolig sørlending som har lang fartstid i folkehøgskolen – som lærer, elev og stipendiat – og som er en kunstner som brenner for klassisk kunst.

Jobber hardt for ny folkehøgskoleetablering på Bolærne

Publisert/Oppdatert

Sindre Vinje jobber hardt for å starte ny folkehøgskole på Bolærne i Færder kommune – han er prosjektleder for gruppen som sterkt ønsker denne folkehøgskoleetableringen. Nå vil kommunen trolig stille en lånegaranti på 5,5 millioner kroner.

Fra fransk kjøkken til folkehøgskole

Publisert/Oppdatert

Thor Olav Paulsen (34) er nyansatt kjøkkensjef ved Fjordane folkehøgskule. Sunnmøringen fra Vanylven begynte i januar ved skolen på Nordfjoreid. Med seg i bagasjen har han erfaring som forpleiningssjef på forskjellige båter – havforskning, fiskeri og olje. Han har også jobbet i restaurantbransjen, og har til og med tre måneders erfaring fra Michelin-restaurant i Frankrike.

Lofoten folkehøgskole leverer på bærekraft

Publisert/Oppdatert

Lisa Blom, assisterende rektor ved Lofoten folkehøgskole, har stått i bresjen for et systematisk bærekraftsarbeid ved Lofoten folkehøgskole. Her kan du oppdatere deg på bærekraftsarbeidet og de workshops som de har gjennomført.

Første vinnere av folkehøgskolenes bærekraftspris

Publisert/Oppdatert

Rønningen folkehøgskole og Sogndal folkehøgskule er de to første vinnerne av folkehøgskolenes bærekraftpris. Skolene har på ulike måter jobbet for å følge opp bærekraftvedtaket som ble vedtatt i 2019.

Helge Kjøll jr. er ny leder i NKF

Publisert/Oppdatert

Gunnar Birkeland takket for seg, og rektor ved Molde Folkehøgskole, Helge Kjøll jr., ble valgt til ny leder for NKF.

Nummer 3 av magasinet folkehøgskolen er ute

Publisert/Oppdatert

Da kan du gå sommeren i møte med en fyldig utgave av magasinet Folkehøgskolen - nummer 3 2022. Vi har vært på Svalbard og sett på byggingen av en helt ny og miljøvennlig folkehøgskole i Longyearbyen. Skolen har just avsluttet sitt tredje år på 78 grader nord. Steinar Bryn og Nansensenskolen har lang erfaring med dialog i områder med spenning. De har allerede vært mange år i Ukraina, og søker stadig forsoning og dialog. - Folkehøgskole gjorde meg til aktivist, sier japanske Momoko Nojo. Først fikk hun avsatt sjefen for Tokyo-OL, nå vil hun endre det japanke valgsystemet. Vi har også intervjuet Astrid Moen som sitter i NOU-utvalget som har folkehøgskolepå dagsorden - og hørt om status i arbeidet. Dette og mye mer i det 56 siders magasinet.

Ukraina: Nansenskolen søker stadig forsoning

Publisert/Oppdatert

I 1936 satt Kristian Schjelderup og Anders Wyller på en hybel i Paris, da de for første gang begynte å snakke om nødvendigheten av å bygge et humanistisk akademi for fred og forsoning. Dette som motvekt mot de kreftene som truet med krig i Europa. Det resulterte i Nansenskolen.

– Folkehøgskole gjorde meg til aktivist

Publisert/Oppdatert

Vendepunkt på folkehøgskole: Først fikk Momoko Nojo avsatt sjefen for Tokyo-OL, nå vil hun endre det japanske valgsystemet.