Nytt skoleår i en turbulent verden

Det lyser en optimisme på skolene når et nytt skoleår sparkes i gang på de mer enn fire snes norske folkehøgskoler, selv omskoleslaget for mange har store utfordringer. Her blir det vennskap, opplevelser, utfordringer, glede og sorg – det som er selve livet. Men det kan fort bli en ganske introvert boble – et folkehøgskoleår.

Men verden er stor og den er mer usikker enn på lenge. Det er krig i Ukraina, Gaza og i Afrika mange steder – Sudan, Vest Sahara, Kongo, Etiopia og Mali – bare et utvalg. Det er viktig å være til stede i verden – ikke bare i opplevelsene på folkehøgskolen.

Folkehøgskolene står overfor flere utfordringer i dagens samfunn, men den viktigste oppgaven er å tilpasse seg en raskt skiftende verden samtidig som den opprettholder sine kjerneverdier. Her kan det fort bli en spagat mellom børs og katedral. Kanskje vi ser noen nøkkelutfordringer på veien videre for å oppfylle oppdraget med å gi ungdom sunn selvtillit og utdanne dem til å bli samfunnsbevisste, aktive, og kritiske borgere:

1. Digitalisering og mediekritikk: Ungdom navigerer i en stadig mer digital verden, og folkehøgskolene må fokusere på å utvikle kritisk medieforståelse. Dette innebærer å lære elevene å skille fakta fra desinformasjon, og å forstå de digitale plattformenes innflytelse på samfunnsdebatten og demokratiet.
  2. Mangfold og inkludering: For å utdanne samfunnsbevisste borgere, må folkehøgskolene reflektere mangfoldet i samfunnet. Det innebærer å inkludere flere perspektiver og erfaringer i undervisningen, samt å skape et inkluderende miljø hvor alle elever føler seg sett og hørt.
  3. Klima- og miljøbevissthet: En del ungdom er i frontlinjen av klimakampen, og folkehøgskolene bør spille en aktiv rolle i å utdanne dem om bærekraftige praksiser, både på individ- og samfunnsnivå. Det kan inkludere praktiske prosjekter og samarbeid med organisasjoner som arbeider for miljøet.
  4. Livsmestring og psykisk helse: Med økende fokus på psykisk helse blant unge, er det viktig at folkehøgskolene tilbyr støtte og verktøy for å fremme sunn selvtillit og emosjonell styrke. Dette kan inkludere kurs i stressmestring, kommunikasjon, og selvrefleksjon.
  5. Globalt perspektiv og internasjonalt samarbeid: Verden blir stadig mer globalisert, og ungdom trenger en forståelse av globale sammenhenger og utfordringer. Folkehøgskolene kan utvide sitt fokus ved å inkludere internasjonale perspektiver og samarbeid med skoler og organisasjoner i andre land.
  6. Praktisk læring og engasjement: Å oppmuntre til aktiv deltakelse i samfunnsprosjekter og frivillige aktiviteter kan bidra til å bygge en sterkere følelse av samfunnsansvar. Dette kan gjøres gjennom prosjekter som kobler undervisningen direkte til samfunnsbehov.

På veien videre er det viktig å:

• Styrke fellesskapet og dialogen: Skape plattformer for åpen dialog mellom elever og lærere om samfunnsaktuelle temaer, hvor kritisk tenkning oppmuntres.
  • Tilpasning av skolens mål : Jevnlig oppdatere skolens mål for å reflektere nye samfunnsutfordringer og teknologiske endringer.
  • Partnerskap med samfunnsaktører: Involvere organisasjoner, bedrifter og offentlige institusjoner for å tilby elevene reelle innsikter og erfaringer fra ulike samfunnsområder.
  • Fokus på personlig utvikling: Utover faglig læring, bør skolene fremme personlig vekst, verdier som empati, samarbeid, og en vilje til å stå opp for sine overbevisninger.

Skal vi fortsatt være relevante og meningsfulle i ungdommenes liv, må folkehøgskolene stadig utvikle seg og engasjere elevene i en dialog om hva slags samfunn de ønsker å være en del av. Dette krever en kontinuerlig balanse mellom tradisjonelle, grunnleggende verdier og innovasjon.

Lykke til!

Vi ønsker dere et riktig godt og meningsfullt skoleår!

Øyvind Krabberød