Generasjonsskifte på Romerike folkehøgskole

Vi møtte rektor Haldis Brubæk for en samtale under Folkehøgskoleuka – kurs for nye lærere. Det har vært stor utskiftning i personalet ved skolen de siste årene. Det er levende legender som har sluttet. Vi lurte på hvordan det påvirker situasjonen ved samfunnet deres.

– Utfordringen er å skape et lag av nye og erfarne – det kommer ikke av seg selv, sier Haldis. Hun kom til skolen i 2001 og har vært rektor i ti år fra 2014.

Haldis er opptatt av rammene.

– Jo klarere rammer vi har jo mer er det rom for medvirkning og kreativitet inn i faget – kunsten. Jeg ønsker at vi skal forene galskap og kreativitet med orden og god logistikk.

– Hva er demokrati på en folkehøgskole?

– Med klare rammer er det lettere å skape frihet innenfor helheten. Vi har klare og strenge rammer, men elevene opplever en sterk grad av medvirkning, det er mitt inntrykk. De opplever å bli sett og hørt, men det er innenfor en klar setting som de ikke har påvirkning på.

Skaper noe sammen

– Mange av de nye ansatte kommer fra kulturlivet hvor de er vant til skiftende og ubekvem arbeidstid, det er positivt. Utfordringen er å få den nye gjengen, og de som har vært her lenge til å bli et nytt lag. Det kan være krevende. De må bli kjent med hverandre, men vi er på vei til å skape en god reise sammen. Det er jo en svært spesiell arbeidsstil her på folkehøgskolen – i perioder skal en være på jobb hele døgnet – og et det kan det være vanskelig å forene med et familieliv. Men jeg synes det har gått bra – synes vi alle tilpasser oss. Vi har ansatt medarbeidere som har jobbet mange år på folkehøgskole eller som har vært elever hos oss. Tre av de nye har vært elever her og en har gått på Toneheim. Ja vi ansetter stort sett tidligere elver – derfor er det ikke noe stort sjokk for dem å starte hos oss. Det er en god blanding av personale som har vært her i 15-20 år og ferske ansatte – det er en god blanding av nye og mer «mosegrodde», humrer hun.

– Vi jobber med å skape et lag. Vi arrangerer en personaltur med overnatting hvor vi spiser, synger og gjør noe sammen. Dette gjør vi for å skape samhold og tilhørighet. Det er en kortreist tur til Kløfta på spahotell.

Vil være en motkraft

– Hva er det viktig for deg å få folk på tunet med på?

– Vi ønsker å ta vare på det analoge, være en motkraft mot all skjermbruk – ta vare på det som gjør oss til et hjem. Elevene skal føle tilhørighet og mestring – frihet til å bestemme over eget liv. Noen skatter er umistelige – ord for dagen, allsang, gode rammer rundt måltidene, sermoniene våre – julefeiring, åpning og avslutning. Det skal være ekte menneskemøter, vi skal møte blikk og smile og hilse på alle – uansett! Og ikke minst, lære navn raskt, avslutter en engasjert rektor.

Tekst og foto: Øyvind Krabberød