Folkehøgskoleuka: – Danning og utvikling av skolen er sentralt

Det viktige kurset, Kurs for nye, ble ar av arrangert av Folkehøgskoleforbundet 5. -8. august. Det var fire dager som ga rikelig med inspirasjon til en folkehøgskolehverdag og nytt skoleår som venter.

Vi tok en prat med Frida Isungset (Sogndal) og Kjetil Hallre (Ringerike) som ledet kurset og har jobbet med innholdet. Frida har tatt over etter Tor-Erik Moen som har sluttet på Møre fhs. og nå er over i jobb i friluftsmagasinet Fri Flyt.

– Noe nytt på programmet i år?

– Vi skal ha kafédialog og jobbe spesielt med aktuelle case: «hva ville du gjort som lærer hvis du sto i den og den situasjonen…?». 1. case: Du har tilsyn og får melding fra en ansatt kl 23.30 at det lukter hasj utenfor et vindu som står åpent – hva gjør du? Vi skal også bruke Open space metoden for å ta opp noen store tema. Det er et mål at disse metodene kan brukes videre med elevene. Vi ønsker å ha så mye «folkehøgskoleaktig» i programmet som mulig.

Frida og Kjetil leder med sikker hånd. Målet er at deltakerne skal få med seg hjem anvendelige ting til verktøykassa si. Danning og utvikling av skolen er sentralt.

– Det er viktig at de som er ferske i folkehøgskolen kan få et nettverk i skoleslaget og ta med seg inn en trygghet i rollen. Folkehøgskole er mer enn kurs og bevis. Hvis man går inn i lærerrollen uten tanke på danning og Grundtvigs idéer blir det feil.

I januar møtes deltakerne igjen til erfaringsdeling og eksterne foredragsholdere. Her får de melde om hva som har fungert bra og hva som var vanskelig.

Kjetil og Frida sitter begge i styret til Folkehøgskoleforbundet. Kjetil startet på Ringerike som musikklærer i 2017 og var før det to år ved Voss fhs. Frida startet på Sogndal fhs. som lærer i friluftsliv i 2016. Siste året hadde hun et år på Lofoten folkehøgskole hvor hun også har vært elev.

Glimt fra programmet:

• «Hva er en folkehøgskole?»
  • Bygge gode relasjoner
  • Lærerrollen og profesjonsutvikling
  • «Folkehøgskolens historie»
  • Sosialpedagogiske utfordringer
  • Danning i folkehøgskolen
  • SØT-modellen som konfliktløser
  • Folkehøgskoledidaktikk
  • Gode, overførbare opplegg
  • Årsverket for lærere
  • «Avtaleverket»
  • Bærekraftsvedtaket:
  • Globalvettreglene og Danningsreiser
  • Suksesshistorier

Gode hjelpere og foredragsholdere var Benedicte Hambro, Haldis Brubæk og fra Folkehøgskoleforbundet Espen Bråten Kristoffersen, Angelina Christiansen og Øyvind Krabberød. Og ikke minst staben på Romerike som sto på for å legge til rette.

På Romerike: Øyvind Krabberød