Bøker: Håp er hva du gjør, historier fra Palestina

Håp er hva du gjør, historier fra Palestina og de greske flyktningeleirene av Hanne Lossius og Marthe Valle.
Har du overskudd til å lese 160 sider med beintøffe hverdagsskildringer fra flyktningeleirene i Palestina og de greske øyer, anbefaler jeg deg denne boka. Flere har spurt meg hvordan jeg klarer å lese denne når nyhetsbildet allerede flommer over av drepte barn og uendelige lidelser.  Jeg tenker at nettopp de spørsmålene er svar nok.

Vårt behov for å beskytte oss selv fra sterke inntrykk i situasjoner vi ikke kan gjøre noe med, skaper en maktesløshet som ikke bidrar til endring. For å fortsatt skape håp for hjelpearbeidere og flyktninger, trenger de et verdenssamfunn som har kunnskap og som aktivt bryr seg. Selv om vi fysisk ikke får gjort så mye, så kan vi gi av vår tid til å lytte til menneskers fortellinger og perspektiver. Media er som vi vet ikke så kritiske som de en gang var, og de er klikkstyrte også når det kommer til humanitære katastrofer. Det er desto viktigere at vi selv tar ansvar for å gå i dybden av de kompliserte verdenskonfliktene. Det er medmennesker som blir rammet, og vi har et medborgeransvar.

«Håp er det du gjør». Denne setningen hørte Marthe Valle uttalt av pastor Mitri Rehab Betlehem, og sammen med Hanne Lossius har de derfor skrevet denne boka. De er lege og sykepleier med mange års erfaring fra medisinsk solidaritetsarbeid. De ønsker med denne boka å skape dypere forståelse av de menneskelige lidelsene i flyktningeleirer enn det som nyhetsmedier klarer å formidle. Deres viktigste formål med boka er å rette en sterk kritikk til verdenssamfunnet som har tillatt disse menneskeskapte tragediene i å utvikle seg. De vil gi menneskene som opplever tragediene en stemme, og de ønsker å fylle avgrunnen som oppstår mellom mediedekningen av humanitære- og menneskeskapte kriser og virkeligheten på bakken. Jeg vil si de lykkes med det.

Gjennom boka besøker vi både Gaza og Lesvos. Boka ble påbegynt før 7. oktober-angrepet i Gaza og betraktninger om dette er tilført i slutten av boka. Vi er med forfatterne på flere turer både til Palestina og Hellas og vi får følge den tragiske utviklingen gjennom de årene disse to har bidratt til humanitært arbeid. De har hele veien kjempet for å få fram et ekte bilde av hverdagen til de menneskene som har blitt rammet, noe som til tider har vært utfordrende. Innimellom har de har hatt munnkurv fra organisasjonene de har jobbet for, og innimellom har det vært vanskelig å nå ut til seriøse medier som har villet gå i dybden av problematikken. Nå har de altså gitt ut denne boka for fritt å kunne formidle de etiske dilemmaene de til enhver tid har stått i og sin fortvilelse over både eget og andre lands flyktningpolitikk.

Er dette en bok man kan benytte til gode samtaler i folkehøgskolen? Absolutt. Boka er delt inn i 11 kapitler som tar for seg ulike katastrofer i ulike perioder av disse årene damene har jobbet ute. Beskrivelsene er ærlige og nyanserte, og viser et bilde av hvordan livet også kan være fantastisk midt i den mørkeste fortvilelse. Det gir håp til ungdommen i en litt uforutsigbar og vanskelig verden som vi lever i nå.

I solidaritet med de som pakker sekken og reiser fra egne barn ned til krigsrammede områder og flyktningeleirer, er det minste vi kan gjøre å lytte til historiene slik at vi kan fargelegge egne perspektiver med flere farger.

Mette Haustreis,

rektor Vefsn folkehøgskole

—————–

Håp er hva du gjør, historier fra Palestina og de greske flyktningeleirene.

Hanne Lossius og Marthe Valle

Manifest forlag