Rektor Nina Iversen

Øyrekka folkehøgskole legges ned

Styret for Øyrekka folkehøgskole i Frøya, legger ned skolen etter bare to års drift. Skolen har hatt tilhold i en flytende lekter på havna i Mausundvær på Frøya i Trøndelag, men etter tilsyn fra brann- og sikkerhetsmyndighetene, er det påpekt mange feil og mangler ved lokalene.
Styret ser nå ingen annen mulighet enn å avvikle skoletilbudet bare to år etter at det kom i gang, heter det i en pressemelding.

Øyrekka folkehøgskole tok imot sine første elever høsten 2022. Det første året hadde de 12 elever, det neste året var tallet 10.

Foreløpig hadde også 10 elever bekreftet skoleplass fra høsten 2024, av 40 søkere.

– Søkertallene våre har vært forholdsvis gode i år, men vi ser jo at det har vært en generell nedgang i søkingen til folkehøgskoler etter pandemien. Sånn sett var vi uheldige med etableringstidspunktet, sier rektor Nina Iversen.

Hun sier de var forberedt på at det ville ta tid å etablere et navn blant de andre folkehøgskolene.

– Vi kom med et helt nytt tilbud som ikke har eksistert før. Da kan det være krevende å bygge seg opp og få de store søkertallene, sier hun.

Klipp NRK og MN24