Sevran Ates til Movies on war

Movies on war, filmfestivalen om krig og konflikt, fred og forsoning, ble just arrangert i Elverum for ellevte gang. Det var et imponerende program hvor Afghanistan, seksualitet og religon var omdreiningspunktet.

Seyran Ates, mennekserettighetsaktivist og imam som leder en liberal moské i Berlin var levende tilstede. I årets åpningsfilm, Sex, Revolution and Islam, blir hun presentert for sitt arbeid som har resultert i at hun trues og alltid har sikkerhetsvakter med seg. I Books om war møtte hun sokneprest i Elverum, Geir Wiknes, til en lang samtale om religion og seksualitet. Vi fikk også med oss den suverene filmen Flukt, en dokumentar og animasjonsfilm hvor Amin (36) ser tilbake på en lykkelig barndom i Kabul på 80-tallet og flukten til vesten. Dette bare som et lite drypp fra en viktig festival med et imponerende program med festivalsjef Øystein Egge i spissen, og med Elverum folkehøgskole bredt involvert.