Bærekraftvedtaket er den tydeligste og største utfordringen folkehøgskolene har fått fra organisasjonene sine i nyere tid. Vi har blitt bedt om å sette vår tids største samfunnsutfordring høyt på agendaen, finne konkrete tiltak for å redusere klimagassutslippene våre og gjøre bærekraft til et gjennomgripende element i undervisningen. Utfordringen har blitt levert på en måte som ivaretar skolenes autonomi, samtidig som det er en klar forventning til hva vi skal levere på.
Da byr vi på årets første utgave av magasinet Folkehøgskolen. I det 60-siders bladet møter du Siri Thorson i portrettet. Vi fyrer opp en samtale om teater, politikk, ansvar og muligheter - teater som våpen. Miljøengasjementet er stor på linja "Back2Basics" ved Bømlo folkehøgskule. Engasjert lærer, Kristine E. Morton, gir oss et blikk inn i en grønn verden. Ved Pasvik folkehøgskole har satsing på markedsføring gitt resultater. Med svenskehjelp har de fått full skole. En engasjert kunnskapsminister møtte på årets rektormøte på Ringerike, det er ti år siden sist det skjedde. Regissør Kristoffer Carlin har fulgt datteren Emilie tett gjennom hennes år på Toneheim folkehøgskole. Filmen "Vår datter Emilie" har et tydelig budskap om hva vi mister ved å sortere ut det som er annerledes. Birgitte Kaufmann Olsen har skrevet masteroppgaven "Dansens dannende potensial", det er interessant lesning. Dette og mye mer finner du.... God fornøyelse!
I etterkant av av gårsdagens innslag på NRK, og de siste dagers omtale av stillingsutlysninger ved Sjøholt folkehøgskole er det nødvendig med en presisering. I saken kommer det frem at «Folkehøgskolene hevder de er unntatt likestillings- og diskrimineringsloven». Dette stemmer ikke.
I disse tider vil vi minne om den frilynte folkehøgskoles og Folkehøgskoleforbundets verdigrunnlag og skolesyn. Folkehøgskolen er for oss et fritt og uavhengig pedagogisk tilbud på bred humanistisk etisk grunn. Uavhengig av livssyn, etnisitet, legning, kjønn, alder, politiske holdninger, sosioøkonomisk bakgrunn og funksjonsevne, møtes mennesker i folkehøgskolen i åpenhet og respekt på en fordomsfri og undersøkende læringsarena, Les gjerne videre i vårt Idé- og prinsipprogram med vårt verdigrunnlag og skolesyn.
"En fest lørdag aften på Krogerup må være en salafists værste mareridt” Krogerup Højskole er kommet ud i et mindre stormvejr efter, at gruppen Kvinder i dialog, der forsvarer muslimskes kvinders rettigheder til at bære niqab, var inviteret på besøg på højskolen. Blandt andre Morten Messerschmidt mente, at det var kunne være strid med højskoleloven at have oplægsholdere i ført niqab. Forstander Rasmus Meyer svarer her på kritikken.
I desember 2019 ble rapporten Et år for alle? lansert. Rapporten er utarbeidet av Maja Lie Opdahl ved Unge funksjonshemmede og ser på hvor tilgjengelig tilbudet på de ulike folkehøgskolene er for unge med funksjonsnedsettelser og kroniske sykdommer. Kildegrunnlaget i rapporten er i hovedsak intervjuer med disse ungdommene og folkehøgskoleansatte. I tillegg inneholder rapporten resultatet fra en spørreundersøkelse som ble sendt til alle rektorer i folkehøgskolen våren 2019.
Vi besøkte Fana folkehøgskole som nå setter inn et nytt gir for å bli troverdig i miljøkampen. Nå legger de opp til treårige framdriftsplaner for å få ned sitt karbonavtrykk.
Ingun Skaar (54) er kjøkken- og renholdsleder ved Follo folkehøgskole. Hun kom til skolen i 2017 og har satt sitt stempel på kjøkkenet der. Med seg hadde hun lang fartstid fra Statens kantiner og ISS-systemet, hvor hun har vært kjøkkenleder, produksjonsleder, driftssjef – drevet med salg og markedsføring, og ikke minst med utvikling av nye konsepter.
Det er mange bort- og utvisninger ved norske folkehøgskoler hvert år. Ikke alle som starter på et folkehøgskoleår takler det nye skolelivet og mestrer ikke å innordne seg i de rammer og regler som gjelder. La oss slå det fast - dette er et vanskelig landskap å orientere seg i. Det er mange hensyn å ta. Det er medelever, skolens rykte, skolemiljøet etc.
Bortvisning i folkehøgskolen: «Det finnes ikke vanskelige elever, bare elever som har det vanskelig» er et flott og sterkt utsagn som passer godt med folkehøgskolens menneskesyn. Elevene opplever motstand, utenfra som innenfra, og strever seg fremover, utvikles. Vi griper mulighetene, støtter og veileder dem, og etter hvert som vi blir kjent og relasjoner skapes, kommer også tilliten og ofte forklaringer. Disse elevsakene er krevende, til tider frustrerende, men også svært givende og meningsfylte. Spesielt krevende er sakene der elevene ikke griper mulighetene de får, bryter løfter og noen ganger også regler.