Gjennomslag for Stord folkehøgskule i statsbudsjettet

Det er jubel i Leirvik på Stord - Stord folkehøgskule får 5,1 millioner i det framlagte statsbudsjettet til oppstart høsten 2021. Fra 2022 skal skolen få 12,5 millionar kroner årlig, den nye folkehøgskolen blir godkjent for hele 125 elever. Skolen er et samarbeid mellom lokal industri og næringsliv.

Drømmen om en folkehøgskole på Stord fikk raskt vind i seilene. Daglig leder Geir Angeltveit (31) er svært godt fornøyd med å kunne plante en ny folkehøgskole på øya i vest – på rektordtid.

– Ja det har gått fort. Vi har jobba beinhardt på fulltid opp mot politikere og lokalsamfunnet for å stable på beina alt som skal til for å starte en folkehøgskole, forteller Geir Angeltveit.

Stord folkehøgskule vil bli landets 84. folkehøgskole. Skolen vil arbeide med entreprenørskap i nærings- og organisasjonsliv, med FNs bærekraftsmål som fundament. Skolen skal ha linjer innen entreprenørskap, forberedelse til politihøgskolen, film, idrett, motocross og friluftsliv.

De er i disse dager i gang med å ansette sin første rektor – og var godt fornøyd med å få 10 søkere til å lede den nye folkehøgskolen.

ØK

Stord Folkehøgskule

• Sendte søknad i 2019, fikk oppstartsmidler i 2020 og fikk nå 5.1 millioner kroner i framlagt statsbudsjett til oppstart høsten 2021.
  • Plassert i Leirvik sentrum.
  • Fokus på Entreprenørskap og miljø- og klimaverdier.
  • 125 elevplasser, 6 linjer.
  • Internt brukt navnet trepartsamarbeidet-folkehøgskule. Eid av industrien, det offentlege og fellesforbundet.
  • Prosjektleder Geir Angeltveit