Folkehøgskolen ikke med i innstilling
Publisert
| Oppdatert
Innstilling
fra kirke-, utdannings- og forskningskomiteen om «Fra utenforskap til ny sjanse
– Samordnet innsats for voksnes læring»
fra kirke-, utdannings- og forskningskomiteen om «Fra utenforskap til ny sjanse
– Samordnet innsats for voksnes læring»
Meld. St. 16 (2015–2016)
K o m i t e e n s f l e r t a l l, m e d l e m m e n e f r a
Arbeide r p a r t i e t , K r i s t e l ig Fol k e p a r t i , S e n t e r p a
r t i e t , V e n s t r e o g S o s i a l i s t i s k Ve n s t r e p a r t i ,
Arbeide r p a r t i e t , K r i s t e l ig Fol k e p a r t i , S e n t e r p a
r t i e t , V e n s t r e o g S o s i a l i s t i s k Ve n s t r e p a r t i ,
merker seg at meldingen ikke omtaler folkehøgskolenes plass
og rolle i utdanningssystemet.
og rolle i utdanningssystemet.
F l e r t a l l e t mener dette ville vært naturlig i en stortingsmelding
om voksnes læring og innsatsen mot utenforskap. F l e r t a l l e t mener
folkehøgskolene kan spille en avgjørende rolle i mange unge menneskers liv, og
at de bidrar med kunnskap og kompetanse som både er verdifull i seg selv, og
som kan gjøre flere i stand til å fullføre videre studieløp senere.
om voksnes læring og innsatsen mot utenforskap. F l e r t a l l e t mener
folkehøgskolene kan spille en avgjørende rolle i mange unge menneskers liv, og
at de bidrar med kunnskap og kompetanse som både er verdifull i seg selv, og
som kan gjøre flere i stand til å fullføre videre studieløp senere.
F l e r t a l l e t viser til forskningsprosjektet «Elevers
utbytte av folkehøgskolen» som ble gjennomført av Program for Lærerutdanning og NTNU Samfunnsforskning i
2010, og rapporten som ble overlevert Kunnskapsdepartementet i august samme år. Denne
rapporten konkluderer med at personlig modning, utvikling av selvverd og mestringsforventning, sosial
læring og forberedelse til utdanning er det viktigste utbyttet av et år på folkehøgskole.
utbytte av folkehøgskolen» som ble gjennomført av Program for Lærerutdanning og NTNU Samfunnsforskning i
2010, og rapporten som ble overlevert Kunnskapsdepartementet i august samme år. Denne
rapporten konkluderer med at personlig modning, utvikling av selvverd og mestringsforventning, sosial
læring og forberedelse til utdanning er det viktigste utbyttet av et år på folkehøgskole.
F l e r t a l l e t viser videre til at det har vært en dialog
mellom Folkehøgskolerådet, Kunnskapsdepartementet og IMDi om hvordan folkehøgskolene
kan bidra i integreringsarbeidet blant unge mennesker som kommer til Norge som
flyktninger, og at flere folkehøgskoler har unge flyktninger som elever i inneværende
skoleår
mellom Folkehøgskolerådet, Kunnskapsdepartementet og IMDi om hvordan folkehøgskolene
kan bidra i integreringsarbeidet blant unge mennesker som kommer til Norge som
flyktninger, og at flere folkehøgskoler har unge flyktninger som elever i inneværende
skoleår