Folkehøgskolen er vekstfremmende
Publisert
| Oppdatert
Odd Arild Netland kommenterer oppslag i Dagens næringsliv i dag 24.10 hvor folkehøgskolen er involvert.
Er
det å hindre frafall i det offentlige skolesystemet vekstfremmende?
det å hindre frafall i det offentlige skolesystemet vekstfremmende?
Undersøkelser viser at en frafallselev i
videregående skole kostet samfunnet kr. 900 000 hvis de ikke har fullført
videregående skole før de har fylt 25 år. (Falch,
Torberg, Anne Borge Johannesen og Bjarne Strøm (2009): Kostnader
av frafall i videregående opplæring.
08/09Senter for økonomisk forskning AS)
videregående skole kostet samfunnet kr. 900 000 hvis de ikke har fullført
videregående skole før de har fylt 25 år. (Falch,
Torberg, Anne Borge Johannesen og Bjarne Strøm (2009): Kostnader
av frafall i videregående opplæring.
08/09Senter for økonomisk forskning AS)
En tredjedel av de 7 000 folkehøgskoleelevene i
2010 hadde ikke fullført videregående skole.
2010 hadde ikke fullført videregående skole.
Nei, alle disse er ikke frafallselever, men hvis vi
bruker et forsiktig anslag og sier rundt 1 000 og at disse via folkehøgskolene blir
sluset inn i systemet igjen og fullfører videregående skole, så har samfunnet
spart rundt 1 milliard kroner – hvert år!
bruker et forsiktig anslag og sier rundt 1 000 og at disse via folkehøgskolene blir
sluset inn i systemet igjen og fullfører videregående skole, så har samfunnet
spart rundt 1 milliard kroner – hvert år!
Unødvendig skifte av studieretning i høyere
utdanning er også kostbart. Mange av folkehøgskoleelevene bruker året til å
bestemme utdanningsretningen og bli trygge på valget.
utdanning er også kostbart. Mange av folkehøgskoleelevene bruker året til å
bestemme utdanningsretningen og bli trygge på valget.
Oppslaget i DN fredag 24.10. om vekstfremmende
institusjoner bærer preg av en viss ironi. DN synes å ha problemer med å
anerkjenne læringen som foregår i folkehøgskolen.
institusjoner bærer preg av en viss ironi. DN synes å ha problemer med å
anerkjenne læringen som foregår i folkehøgskolen.
Folkehøgskolene legger vekt på elevens indre
motivasjon for læring. Direktør i Lego, Jørgen Vig Knudstorp, peker på lekens
rolle i læringsprosessen. I følge A-magasinet nr. 43 sier han: «Lek skaper
kreativitet og kreativitet skaper innovasjon. Og det er de innovative
selskapene som lykkes.»
motivasjon for læring. Direktør i Lego, Jørgen Vig Knudstorp, peker på lekens
rolle i læringsprosessen. I følge A-magasinet nr. 43 sier han: «Lek skaper
kreativitet og kreativitet skaper innovasjon. Og det er de innovative
selskapene som lykkes.»
Men, ikke minst, folkehøgskolene fokuserer på:
·
Å søke faglige utfordringer.
Å søke faglige utfordringer.
·
Å søke personlige utfordringer.
Å søke personlige utfordringer.
·
Å skape utviklende menneskelige relasjoner i et større fellesskap.
Å skape utviklende menneskelige relasjoner i et større fellesskap.
·
Å gi kunnskap om og forståelse for demokrati, det flerkulturelle
samfunn og menneskeretter.
Å gi kunnskap om og forståelse for demokrati, det flerkulturelle
samfunn og menneskeretter.
·
Å stimulere til aktiv deltakelse i samfunns- og kulturliv.
Å stimulere til aktiv deltakelse i samfunns- og kulturliv.
Alle disse punktene er hver for seg og i enda større
grad i fellesskap vekstfremmende!
grad i fellesskap vekstfremmende!
Odd Arild Netland
Daglig leder i Folkehøgskolerådet