Tea Time besøk på din folkehøgskole?

Mer enn fem hundre teselskaper har vært holdt etter at Antirasistisk
Senter startet kampanjen «Tea Time» for at muslimer og ikke-muslimer skulle bli
kjent med hverandre. Mange folkehøgskoler har allerede samarbeid i lokalsamfunnene for å fremme integrering og kulturforståelse, men for dem som ønsker en ny vri på samarbeidet eller å åpne for møter med mennesker med annen kulturell eller religiøs bakgrunn, kan Tea Time være løsningen.

Antirasitisk senter har laget en 23 minutters dokumentar, som for første gang ble vist på NRK denne uken, hvor vi følger to teselskaper og samtalene mellom de muslimske og ikke-muslimske familiemedlemmene. Her er det rom for åpenhet og personlige spørsmål om tro og valg i livet. Folkehøgskolen som skoleslag er opptatt av slike mellommenneskelige møter hvor man har tid og skaper tillit for å dele personlige erfaringer og tanker. Slike møter kan ofte bli ekstra interessante når mennesker med ulik kulturell eller religiøs bakgrunn møtes – både for å oppleve ulikhetene, men også dele det vi mennesker har til felles.
   Internasjonalt Utvalg for folkehøgskolen (IU) er opptatt av at folkehøgskolen skal være en samfunnsaktør og brobygger, som fremmer forståelse og respekt for andre mennesker. Tea Time-kampanjen kan nettopp være en slik brobygger mellom mennesker i lokalsamfunnet og vi håper at folkehøgskoler vil bli med på kampanjen. Mer informasjon om kampanjen er å finne på nettsidene til Antirasistisk senter. Dokumentaren er tilgjengelig på NRK nett-TV.